Fundacja Theatrum Gedanense i gdański Teatr w Oknie przyjmują zgłoszenia do 3. edycji konkursu Monoteatr do 31 lipca. Temat monodramatów ma się odnosić do pandemii koronawirusa. Finałowe spektakle zostaną zaprezentowane online w październiku.
– Celem tegorocznego konkursu jest wyłonienie i prezentacja indywidualnych wypowiedzi artystycznych nawiązujących do sytuacji pandemii, kryzysu, izolacji oraz wywołanych nimi emocji – poczucia zagrożenia, niepewności, zniewolenia, ale też potrzeby kontaktu z innymi, utrzymania relacji oraz zachowania nadziei – poinformowała rzecznik prasowa Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego Magdalena Hajdysz.
KTO MOŻE SIĘ ZGŁOSIĆ?
Monoteatr skierowany jest do twórców działających w Polsce, obejmuje spektakle i działania artystyczne, które nie miały jeszcze swojej premiery. Zgłosić można zarówno koncepcję spektaklu, jak i wydarzenie będące na etapie tworzenia.
– Nowością tegorocznej 3. edycji Monoteatru jest przede wszystkim to, że odbywa się w formule konkursowej z udziałem jurorów, a laureatów wybierze publiczność – wyjaśniła Hajdysz.
Wyboru, maksymalnie ośmiu przedstawień przeznaczonych do realizacji, dokona jury w składzie: historyk teatru Katarzyna Flader-Rzeszowska, krytyk teatralny Tomasz Miłkowski oraz animator kultury Wiesław Geras, założyciel najstarszego festiwalu monodramów w Polsce w 1966 r. w Piwnicy Świdnickiej, po 10 latach przekształconego we Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora.
NAGRODY
Wyłonieni finaliści otrzymają nagrodę w wysokości 3,5 tys. zł brutto, a także wsparcie techniczne i organizacyjne w realizacji profesjonalnego nagrania swojego spektaklu.
SPEKTAKLE ONLINE
Następnie, w terminie od 1 do 20 października 2020 r. finałowe monodramy zostaną zaprezentowane publiczności na kanale YouTube oraz na Facebooku. Prezentacjom spektakli będą towarzyszyły spotkania z artystami oraz dyskusje z udziałem publiczności online.
Spośród wybranych przez jury finalistów, drogą głosowania online, widzowie wytypują trzech laureatów Monoteatru.
Organizatorzy konkursu nie stawiają artystom ograniczeń czasowych. – Choć, jak twierdzi Wiesław Geras, idealny czas monodramu to maksymalnie godzina – zaznaczyła rzecznik GTS.
Pierwszy Monoteatr w 2016 r. nie miał swojego tematu, poświęcony był różnym obliczom teatru jednego aktora.