Wybite szyby, niestosowne napisy, korozja. Zabytkowa brama nr 2 Stoczni Gdańskiej jest w opłakanym stanie

brama1

Historyczna brama Stoczni Gdańskiej wymaga pilnych napraw. W sąsiednim budynku portierni powybijane są szyby, a elewacja zniszczona. W okolicy już za klika tygodni odbędą się obchody 40. rocznicy podpisania Porozumień Sierpniowych. Bramą opiekuje się miasto Gdańsk. Europejskie Centrum Solidarności zgłaszało Gdańskiemu Zarządowi Dróg i Zieleni zły stan obiektu.

W sieni historycznej bramy nr 2, przez którą przechodziło tysiące robotników, są częściowo powybijane szyby. Ponadto na budynku znajdują się liczne napisy – polityczne czy też wspominkowe. Nie brakuje też wątpliwej jakości graffiti. Niepokojąco wyglądają skorodowane elementy konstrukcyjne pod napisem Stocznia Gdańska. Do tego zaczynają rdzewieć także elementy głównego napisu. 

 

(fot. Maciej Naskręt/Radio Gdańsk)

 

brama2

(fot. Maciej Naskręt/Radio Gdańsk)


TO TEREN MIASTA

Plac Solidarności i zarazem historyczna brama nr 2 należą do miasta Gdańska. – Europejskie Centrum Solidarności nie jest dysponentem obiektu, ale monitoruje stan bramy i dyżurki, przekazując informację organom, które za nie odpowiadają – wyjaśnia Katarzyna Skrzypiec z ECS.

Wybite szyby, według władz ECS, zostały zgłoszone zarządcy, jak tylko fakt ten został zauważony. Kiedy to nastąpiło, przedstawiciele ECS nie wyjaśniają.

Zarządcą bramy jest Gdański Zarząd Dróg i Zieleni. Na razie nie wiadomo, jakie działania podejmie. Warto tu zaznaczyć, że historyczna brama jest zabytkiem i podlega ochronie konserwatorskiej.

 

brama1

(fot. Maciej Naskręt/Radio Gdańsk)

 

brama1

(fot. Maciej Naskręt/Radio Gdańsk)

BOGATA HISTORIA BRAMY

Historyczną bramą do Stoczni Gdańskiej wyszli stoczniowcy 16 grudnia 1970 roku, zabici następnie w akcji tłumienia dramatycznych protestów robotniczych. Przed bramą gromadzili się także ludzie z całej Polski, wspierający w sierpniu 1980 roku strajk. Na historycznej bramie Lech Wałęsa ogłosił podpisanie Porozumień Sierpniowych, zaś w grudniu 1981 roku, w pierwszych dniach stanu wojennego, została ona rozjechana czołgiem podczas pacyfikacji stoczni. Ze względu na wydarzenia, których była świadkiem, nazwana została Bramą Wolności.

Aktualnie istniejąca brama zachowała oryginalny kształt i znajduje się w swoim historycznym miejscu, obok autentycznego budynku portierni i biura przepustek. Brama jest dwuskrzydłową konstrukcją stalową. Na jej przęsłach umieszczone są dekoracje, analogiczne do dekoracji, wiszących w dniach sierpniowych strajków, czyli reprodukcja obrazu Matki Boskiej Częstochowskiej, zdjęcie papieża Jana Pawła II, flaga polski i papieska, transparent „Solidarności” oraz mały transparent z białej tkaniny z czerwonym napisem „Solidarność”.

Na bramie znajdują się również pojemniki z kwiatami, na pamiątkę bukietów, wieszanych na bramie w sierpniu 1980 roku, którymi ludzie wyrażali swoje poparcie dla strajkujących. Nad bramą, na dwóch metalowych słupach, znajduje się napis „Stocznia gdańska” z liter z blachy stalowej, malowanych na biało.

Na froncie budynku portierni, znajdującego się po prawej stronie bramy, wisi kopia tablicy z 21 postulatami strajkujących, które zostały ogłoszone w sierpniu 1980 roku przez Międzyzakładowy Komitet Strajkowy. Treść postulatów znajduje się także na betonowym obelisku po lewej stronie bramy.


Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj