To było otwarcie nowych perspektyw dla gospodarki morskiej. 50 lat temu rozpoczęła się budowa Portu Północnego w Gdańsku

17 sierpnia przypada 50. rocznica rozpoczęcia budowy Portu Północnego w Gdańsku. Ta inwestycja stanowiła postęp w rozwoju gospodarki morskiej oraz otwarcie nowych perspektyw dla kraju. Port Północny w Gdańsku to część portu morskiego, leżąca bezpośrednio nad Zatoką Gdańską. Przeładowuje się tu głównie ładunki masowe, węgiel i ropę naftową oraz kontenery.

POCZĄTKI BUDOWY

Rozpoczęcie budowy Portu Północnego nastąpiło w oparciu o decyzję podjętą 15 lipca 1970 roku. Nakazywała ona włączenie nowej inwestycji do planu w roku 1970, określiła środki finansowe w wysokości 30 mln. zł. oraz zobowiązała poszczególne resorty do wykonania ustalonych zadań. Dokument pozwalał na rozpoczęcie wielkiego przedsięwzięcia, mimo niezatwierdzonych jeszcze założeń techniczno-ekonomicznych, i stwarzał warunki dla pilnego zakończenia dokumentacji warunkującej realizację w latach 1971-75. Uchwała ta – co było najważniejsze – umożliwiła rozpoczęcie robót związanych z przygotowaniem zaplecza technicznego budowy i niektórych obiektów hydrotechnicznych.

Z przygotowywanych projektów wiadomym już było, że przedsięwzięcie to zawierało duży stopień trudności i zakładało stosunkowo krótki okres jego realizacji. Dlatego też wyznaczony do realizacji tego przedsięwzięcia w charakterze inwestora bezpośredniego Zarząd Portu Gdańsk, niezwłocznie przystąpił do działania. W trybie pilnym zorganizowane zostało spotkanie robocze z Kierownictwami Biura Projektów Budownictwa Morskiego, które miało pełnić rolę generalnego projektanta i Przedsiębiorstwa Budownictwa Inżynieryjno Morskiego, zwanego najczęściej Hydrobudową, wybranego na wykonawcę portowych budowli hydrotechnicznych i generalnego wykonawcę wszystkich obiektów i instalacji w nowym porcie.

Część portu zbudowano w latach 1970-1975 razem z Rafinerią Gdańską, z którą jest połączona rurociągiem.

KOLEJNA INWESTYCJA W PLANACH

W ubiegłym roku ogłoszono plany budowy morskiego Portu Centralnego w Gdańsku. Zajmie około 1400 ha akwenu oraz 410 ha powierzchni na lądzie. W ramach projektu zaplanowano budowę 19 kilometrów nabrzeży eksploatacyjnych oraz 8,5 kilometrów falochronów, czterech obrotnic i trzech torów podejściowych. Inwestycja będzie kosztować 12 mld złotych.

 
js/mm
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj