Trwają prace przy przekopie Mierzei Wiślanej. Obecnie w rejonie Zatoki Gdańskiej wykonywany jest port osłonowy. Na falochronie zachodnim wykonano już 65 procent prac, a pogrążanie tej konstrukcji powinno zakończyć się we wrześniu.
– W najbliższym czasie planujemy rozpocząć główne roboty czerpalne, pozwalające nam na przyjęcie statków ze Skandynawii z kamieniem hydrotechnicznym, który zostanie wykorzystany do budowy narzutów na falochronie wschodnim i zachodnim – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z konsorcjum NDI/Besix.
Dostawy kamienia trafią na budowę nie tylko ze Skandynawii. Już realizowane są dostawy z polskich kopalni na południu kraju. Większość dostawców oraz podwykonawców pracujących na budowie to firmy polskie, często wywodzące się z regionu. Na terenie budowy zlokalizowano węzeł betoniarski, aby zmniejszyć, w miarę możliwości, transport na lokalnych drogach.
Prace przy kanale żeglugowym toczą się zgodnie z harmonogramem. W części północnej i południowej powstającego kanału wykonywane są roboty ziemne i pogrążane są kolejne ścianki.
PIERWSZE SAMOCHODY PRZED SEZONEM
Powstają również dwa mosty obrotowe, umożliwiające ciągłe utrzymanie ruchu samochodowego, niezależnie od przepływających kanałem jednostek.
Z tych dwóch, bardziej zaawansowany jest most południowy, którym w połowie przyszłego roku, przed rozpoczęciem sezonu turystycznego, przejadą pierwsze samochody. Kończą się na nim prace żelbetowe, a rozpoczęto wykonywanie ław fundamentowych.
– Zostały już wykonane wszystkie podpory mostu południowego – mówi Mariusz Janczewski zastępca dyrektora kontraktu konsorcjum NDI/Besix.
Trwają prace związane z wytworzeniem konstrukcji stalowej ustroju nośnego mostu, a pierwsze elementy powinny na przełomie września i października trafić na plac budowy.
Powstaje także budynek Bosmanatu. Tu wykonywane są prace murarskie na kondygnacji parteru oraz roboty żelbetowe na stropach.
Wiele dzieje się przy powstającym nowym układzie drogowym: wykopy, nasypy, humusowanie skarp, stabilizacja – będą trwały też w kolejnych tygodniach.
WYSPA NABIERA KSZTAŁTU
Zadowolenia z postępu prac nie kryje kpt. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, który jest inwestorem całego przedsięwzięcia.
– Z tygodnia na tydzień widać zmiany i zgodny z założeniami postęp prac. Konstrukcje hydrotechniczne, związane z pogrążaniem ścianek szczelnych, to docelowo ok. 16 tys. metrów bieżących, natomiast łączna kubatura robót ziemnych wyniesie ok. 3 mln metrów sześciennych. Czekamy obecnie na rozstrzygnięcie przetargu na drugą część budowy drogi wodnej, a mianowicie obudowę rzeki Elbląg wraz z nowym mostem w Nowakowie – mówi szef Urzędu Morskiego.
Po stronie powstającej na Zalewie Wiślanym sztucznej wyspy pogrążane są kolejne stalowe ścianki szczelne, które wyznaczają jej przyszły kształt. We wrześniu rozpocznie się montaż ściągów ścianki i roboty czerpalne.
Witold Chrzanowski/ako