Pierwsze wakacje ze Śródmiejską Strefą Płatnego Parkowania. Duży zysk dla miasta

Gdański Zarząd Dróg i Zieleni podsumował pierwsze miesiące funkcjonowania Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania. Według danych, w wakacje przyniosła ona blisko 3,2 mln zł zysku do budżetu miasta. Na całej Strefie Płatnego Parkowania Gdańsk zarobił przez lipiec i sierpień prawie 6,5 mln zł, w tym 375 tys. zł z mandatów za brak należnej opłaty.


29 czerwca weszły w życie zmiany w polityce parkingowej miasta. Decyzją gdańskich radnych wprowadzona została Śródmiejska Strefa Płatnego Parkowania, która ma wpłynąć na zwiększenie rotacji pojazdów, poprawę bezpieczeństwa pieszych i rowerzystów. Władze liczą też, że zachęci to mieszkańców do korzystania z publicznego transportu zbiorowego i rowerów.

Zmiany dotyczą nie tylko obszaru, ale też cen za postój. W ŚSPP za pierwszą godzinę parkowania kierowcy muszą zapłacić 5,50 zł, za drugą – 6,60 zł, za trzecią – 7,90 zł, a za czwartą i każdą następną – 5,50 zł. W strefie śródmiejskiej opłata pobierana jest przez siedem dni w tygodniu w godzinach od 9:00 do 20:00. Wzrosły też stawki za parkowanie w pozostałej części miasta. Pierwsza godzina postoju kosztuje 3,90 zł, druga – 4,60 zł, trzecia – 5,50 zł, a czwarta i kolejne – 3,90 zł.

WAKACYJNE WPŁYWY Z CAŁEJ STREFY

Jak poinformowała rzeczniczka Gdańskiego Zarządu Dróg i Zieleni, Magdalena Kiljan, dochód ze Śródmiejskiej Strefy Płatnego Parkowania w lipcu i sierpniu wyniósł niespełna 3,2 mln zł. Blisko 3 mln zł pochodzi z opłat za postój wnoszonych w parkomatach lub mobilnie za pomocą aplikacji. Pozostała kwota to wpływy z abonamentów dla mieszkańców (115,5 tys. zł) oraz z opłat dodatkowych nałożonych przez kontrolerów za brak ważnego biletu postojowego (55,5 tys. zł).

Dochody z pozostałych sektorów Strefy Płatnego Parkowania wyniosły w lipcu i w sierpniu 3,3 mln zł. – Wakacje to najbardziej dochodowy czas w roku, dlatego nie należy spodziewać się, że wpływy w kolejnych miesiącach będą na takim poziomie – podkreśliła Kiljan.

Dodała, że wakacyjny dochód ze wszystkich 10 sektorów SPP i ŚSPP wyniósł prawie 6,5 mln zł, z czego ponad 375 tys. zł to opłaty dodatkowe za brak biletu postojowego.

– Rok wcześniej, kiedy śródmiejska strefa jeszcze nie funkcjonowała, przez dwa wakacyjne miesiące wpływy były na poziomie 2,5 mln złotych – wskazała rzeczniczka.

MNIEJ MANDATÓW ZA BRAK OPŁATY

Porównano także liczbę nałożonych w lipcu i sierpniu opłat dodatkowych za nieopłacenie postoju w SPP. W Gdańsku od września 2019 roku za brak ważnego biletu parkingowego kierowcy muszą zapłacić 200 zł. Kara wynosi 130 zł w przypadku uregulowania należności w ciągu 7 dni.

Z opracowania GZDiZ wynika, że w wakacje znacząco spadła liczba wystawianych mandatów za nieuiszczenie opłaty parkingowej. W lipcu i sierpniu ubiegłego roku, kiedy za parkowanie bez biletu w SPP trzeba było zapłacić 30 lub 50 zł kary, kontrolerzy nałożyli ich 7 909, zaś w tym roku – 4 989.

Jeśli spojrzymy na statystyki od początku roku, różnica ta jest jeszcze większa. Liczba wystawianych mandatów w okresie od stycznia do sierpnia spadła z 32 024 w 2019 roku do 16 945 w 2020 roku. Przy czym wpływy do budżetu miasta z tego tytułu wzrosły w tym okresie z blisko 599 tys. zł w 2019 r. do 1,2 mln zł w bieżącym roku.

– Podwyżka spowodowała większą dyscyplinę kierowców. Nie opłaca im się zostawiać samochód w strefie bez opłaty, dlatego mandatów jest zdecydowanie mniej – zauważyła Magdalena Kiljan.

WPŁYWY Z CAŁEGO PÓŁROCZA

GZDiZ porównał także wpływy z SPP od stycznia do sierpnia w 2019 i 2020 roku. Jak podkreśliła rzeczniczka, różnica w dochodzie wyniosła około 170 tys. zł. W 2019 roku było to ponad 8,98 mln zł, zaś w tym roku ok. 9,154 mln zł.

– Wpływy z ŚSPP pokryły spadek dochodów, który zanotowaliśmy od marca do maja tego roku. Jeżeli nie wzięlibyśmy pod uwagę wzrostu dochodów z egzekucji opłat dodatkowych, to widać ewidentny spadek dochodów w parkometrach i abonamentach, co jest spowodowane pandemią i lockdownem w miesiącach marzec – maj – wyjaśniła.

 

DUŻA CZĘŚĆ ŚRODKÓW WRÓCI „NA DROGI”

Jak zaznacza GZDiZ, zgodnie z ustawą o drogach publicznych minimum 65 proc. środków pozyskanych z tytułu poboru opłat za postój w ŚSPP, samorządy są zobowiązane przeznaczyć na sfinansowanie poprawy publicznego transportu zbiorowego, budowę lub przebudowę infrastruktury pieszej lub rowerowej oraz na zagospodarowanie terenów zielonych.

PAP/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj