W ramach przygotowań do budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego ogłoszono między innymi plan wykupu gruntów pod lotnisko. Jest on oparty na programie dobrowolnych nabyć. Uwzględnia jednak przymusowe wywłaszczenia. Spółka odpowiedzialna za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego podsumowała rok przygotowań do inwestycji.
W tym roku spółka wybrała także doradcę strategicznego. Jest nim lotnisko Incheon International Airport, główne międzynarodowe lotnisko Korei Południowej. Prezes spółki odpowiedzialnej za budowę Centralnego Portu Komunikacyjnego Mikołaj Wild powiedział, że wybór doradcy strategicznego to kamień milowy w procesie przygotowań do budowy CPK. W przyszłości doradca może zostać długoterminowym partnerem strategicznym CPK. Oznaczałoby to współpracę nie tylko na poziomie transferu wiedzy podczas projektowania lotniska, ale też na poziomie międzyrządowym: inwestycyjnym i gospodarczym.
NIE UDAŁO SIĘ WYŁONIĆ FIRMY
Mimo rozpisanego przetargu nie udało się wyłonić firmy, która opracuje tak zwany plan generalny lotniska, czyli wszystkie jego parametry. Jak mówi Mikołaj Wild, przetarg trzeba było unieważnić ze względu na błędy formalne we wnioskach i nie spełnione kryteria przetargowe. Na wniosek jednej z firm startującej w przetargu sprawa trafiła do Krajowej Izby Odwoławczej, która ma wydać werdykt w tej sprawie w ciągu kilkunastu dni. W tym roku wytyczono także korytarze transportowe pod budowę szybkiej kolei która będzie dowoziła pasażerów do portu lotniczego w Baranowie. Według rządowych założeń, pierwsi pasażerowie skorzystają z nowego lotniska pod koniec 2027 roku.
Podczas konferencji można było wziąć udział w dyskusji na wybrane tematy dotyczące realizowanych projektów. Uczestnicy mogli zadawać pytania drogą telefoniczną pełnomocnikowi ds. CPK wiceministrowi Marcinowi Horale.
IAR/pOr