Styczeń przyniósł dalszy postęp prac na budowie kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną. Na falochronie wschodnim, po jego zewnętrznej i wewnętrznej stronie, zostały wbudowane pierwsze X-blocki plus, które docelowo wzmocnią całą konstrukcję.
Budowa na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony przed działaniem fal. Przed nami zastosowano ją tylko w Holandii.
– Docelowo powstanie 10 144 betonowych bloków w trzech różnych rozmiarach, o wadze od 2,34 do 9,6 tony każdy 0 mówi Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix.
MNIEJ BETONU
– Użycie takich betonowych bloków zmniejsza ilość betonu na falochronach. Skraca się też czas montażu, a zwiększa odporność na zmiany klimatyczne. Po raz pierwszy zastosowano je na zaporze wodnej Afsluitdijk w Holandii. Nasza budowa będzie więc drugą taką w Europie i na świecie – dodaje Jacek Szymański.
Prace przy powstających falochronach to także wykonywane narzuty na części lądowej falochronu zachodniego i roboty kafarowe na obu obiektach. Na falochronie zachodnim betonowany jest oczep części lądowej i płyta zasadnicza.
PRZEBIEG BUDOWY
Prace przy sztucznej wyspie są na półmetku. W rejonie Zatoki Gdańskiej sukcesywnie pogłębiany jest port osłonowy, a w rejonie kanału żeglugowego, na bramie południowej śluzy, zakończono wykonywanie pali. W ponad 80 proc. ukończone są także prace związane z umocnieniem skarp wykopów, humusowaniem i obsianiem ich mieszanką traw. Podobnie zaawansowane są prace związane z podbudową gruntu.
Trwa montaż konstrukcji stalowej mostów, na moście południowym, bardziej zaawansowanym, montowane są już elementy mechaniczne i hydrauliczne. Przy budowie obwiedni sztucznej wyspy na Zalewie Wiślanym wykonano ponad połowę prac. Kontynuowany jest montaż ściągów oraz zasyp grodzy.
PLANY NA NAJBLIŻSZY CZAS
Najbliższe tygodnie na budowie to kolejne montaże X-blocków i rozpoczęcie prac narzutowych na grodzy falochronu zachodniego. Trwać będą również roboty żelbetowe na obu falochronach. W obszarze kanału żeglugowego i śluzy kontynuowane będą wykopy. Na śluzie trwać będą też roboty żelbetowe. Prace kontynuowane będą na całym obszarze inwestycji, także przy obu mostach i budowie sztucznej wyspy, której grodza zabezpieczana jest przed warunkami zimowymi.
Rozpoczną się również transporty kamienia hydrotechnicznego ze Skandynawii, który wpłynie od strony Zatoki Gdańskiej, a także przygotowanie nabrzeża przeładunkowego wraz z placem składowym kamienia hydrotechnicznego w Porcie Elbląg. Planowane są także pierwsze dostawy kamienia do magazynów.
Witold Chrzanowski/pb