11 firm chętnych do zelektryfikowania linii Pomorskiej Kolei Metropolitalnej. Samorządowa spółka PKM poznała właśnie oferty w przetargu na realizację inwestycji, połączonej z budową przystanku Gdańsk Firoga.
Najtańsza z ofert opiewa na 48,8 miliona złotych i jest o 19 milionów tańsza niż budżet kolejarzy. Sieć zasilająca ma pojawić się na odcinku między Wrzeszczem i Osową. Pozwoli na jazdę z prędkością ponad 100 kilometrów na godzinę.
PLANY ELEKTRYFIKACJI ISTNIAŁY OD POCZĄTKU
Linię Pomorskiej Kolei Metropolitarnej od samego początku planowano jako linię zelektryfikowaną. Brak sieci trakcyjnej na linii 201 (Gdynia-Kościerzyna), z którą łączy się linia PKM, sprawił, że elektryfikacja została odłożona w czasie.
– Elektryfikacja samej linii PKM, bez tworzącej z nią wspólną sieć linii 201, byłaby bezcelowa, bo trakcja elektryczna kończyłaby się „ślepo” w Rębiechowie. Dlatego cały czas namawialiśmy naszych partnerów z PKP PLK do elektryfikacji linii 201 i w najbliższych latach równolegle zelektryfikujemy obie nasze linie – komentuje Grzegorz Mocarski, prezes PKM SA.
NOWY PRZYSTANEK GDAŃSK FIROGA
Przy okazji elektryfikacji Pomorskiej Kolei Metropolitalnej wrócono do pomysłu budowy dodatkowego przystanku PKM Gdańsk Firoga, który będzie znajdował się pomiędzy Matarnią i Portem Lotniczym.
Już w 2010 roku analizy marketingowe ekspertów UE wykazały, że wskazane będzie wybudowanie w tym miejscu przystanku z powodu rozwijających się w pobliżu dużych firm z branży IT. Jak informuje spółka PKM, obecnie rejon ten rozwija się już na tyle dynamicznie, że budowa przystanku jest już w pełni uzasadniona.
Jak informuje PKM, wszystkie oferty poddane zostaną analizie. Wykonawca inwestycji będzie miał 21 miesięcy na realizację prac.
Sebastian Kwiatkowski/am