Umowa na wykonanie „bajpasu kartuskiego” podpisana. Wiemy, jakie zmiany i udogodnienia będą czekały podróżnych

Powstanie dojazd koleją z Kartuz i okolic do stolicy województwa – wszystko za sprawą modernizacji linii nr 201. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę na wykonanie tzw. „bajpasu kartuskiego”. Podróżni wsiądą do pociągów z przebudowanych, dostępnych peronów m.in. w Gdańsku Kokoszkach i Żukowie Zachodnim. Na modernizację połączenia PLK przeznaczyły ponad 91 mln zł.

 Inwestycja umożliwi utrzymanie dotychczasowej częstotliwości kursowania pociągów z Gdańska do Kartuz i z powrotem, czyli co godzinę. Czas przejazdu będzie zbliżony do obecnego. „Bajpas kartuski” będzie gotowy przed rozpoczęciem modernizacji linii kolejowej nr 201 z Maksymilianowa przez Kościerzynę do Gdyni. Po zakończeniu unowocześniania linii nr 201, inwestycja będzie mogła być wykorzystana jako lokalna, alternatywna linia łącząca Pojezierze Kaszubskie ze stolicą województwa.

„PRZEDSIĘWZIĘCIE SKŁADAJĄCE SIĘ NA WIELKI BOOM INWESTYCYJNY NA POMORZU”

– Polski rząd, prowadząc wielkie, strategiczne inwestycje, nie zapomina też o codziennych lokalnych potrzebach mieszkańców. Modernizacja linii 201, niezbędna dla obsługi zaplecza transportowego trójmiejskich portów, mogłaby wywołać przejściowe trudności w dojazdach do Trójmiasta dla mieszkańców Kaszub. Ten problem zostanie rozwiązany. Tzw. „bajpas kartuski” zapewni utrzymanie codziennej komunikacji, pozwoli na wygodny dojazd do pracy, do szkoły czy na weekendowy wypoczynek. To już kolejne z serii przedsięwzięć drogowych i kolejowych koordynowanych przez Ministerstwo Infrastruktury, które składają się na wielki boom inwestycyjny na Pomorzu – wskazał Marcin Horała, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

– Zwiększamy dostępność komunikacyjną w całej Polsce i stawiamy na rozwój przyjaznego środowisku transportu kolejowego. Dla mieszkańców budowa tzw. „bajpasu kartuskiego” to rozwiązane ułatwiające podróże i poprawiające warunki życia. Takie przedsięwzięcie wpisuję się idee Roku Kolei. Budujemy kolej bezpieczną, komfortową i przewidywalną – wyjaśnił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

KOLEJ JAKO NAJEFEKTYWNIEJSZY ŚRODEK LOKOMOCJI

– PKP PLK konsekwentnie zwiększają możliwości połączeń w województwie pomorskim. Podpisanie umowy na tzw. „bajpas kartuski” potwierdza te działania. Chcemy, by podczas modernizacji linii 201 na odcinku Kościerzyna-Gdynia mieszkańcy mieli utrzymany dotychczasowy standard podróży koleją, która jest najefektywniejszym środkiem transportu – dodał Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. podpisały umowę z PUH RAJBUD Sp. z o.o. oraz TORHAMER Sp. z o.o. Sp.k. na wykonanie dokumentacji projektowej oraz prac budowlanych dla tzw. „bajpasu kartuskiego”, w ramach projektu pn. „Przygotowanie linii kolejowych nr 234 na odcinku Gdańsk Kokoszki-Stara Piła oraz nr 229 na odcinku Stara Piła-Glincz jako trasy objazdowej” na czas realizacji projektu „Prace na alternatywnym ciągu transportowym Bydgoszcz-Trójmiasto”. Wartość inwestycji to 91,5 mln zł netto.

Podpisano także umowę o wartości 4,2 mln zł netto na nadzór inwestorski, który pełnić będzie Multiconsult Polska Sp. z o.o. oraz Biuro Realizacji Inwestycji KOLTECH Inwestor Sp. z o.o. Projekt i budowa przewidziane są do stycznia 2023 roku.

MODERNIZACJA, PRZEBUDOWA PERONÓW, ZWIĘKSZENIE BEZPIECZEŃSTWA

PLK zmodernizują około 9-kilometrowy odcinek linii 229 oraz zrewitalizują 7-kilometrowy odcinek linii 234, na których nastąpi przywrócenie prędkości pociągów pasażerskich do 80 km/h. Przebudowane zostaną perony w Gdańsku Kokoszkach, Leźnie, Starej Pile i Żukowie Zachodnim, które zostaną dostosowane do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Będą wiaty, energooszczędne oświetlenie typu LED oraz gabloty informacyjne. Przebudowanych lub wyremontowanych zostanie 11 wiaduktów, przepustów i mostów, w tym dwie kratownicowe przeprawy nad Radunią. Poziom bezpieczeństwa zwiększy się na siedmiu przejazdach kolejowo-drogowych, dzięki nowym sygnalizatorom, oświetleniu, nawierzchni oraz systemowi rejestracji zdarzeń. W Gdańsku Kokoszkach i Starej Pile wbudowane zostaną nowe rozjazdy oraz dodatkowe tory, które umożliwią sprawne mijanie się pociągów.

Zgodnie z porozumieniem zawartym 13 sierpnia 2019 roku, Pomorska Kolej Metropolitalna S.A. przy współpracy z Gdańskiem odbuduje 1,5-kilometrowy odcinek linii nr 234 między przystankami Gdańsk Kokoszki i Gdańsk Kiełpinek.

mat. pras./mw

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj