W czerwcu na trasę Kwidzyn – Malbork mają wyjechać pociągi. Coraz bliżej końca opóźniającej się modernizacji

Jest szansa, że pociągi wrócą na Powiśle latem tego roku. Za nieco ponad trzy miesiące składy pojadą trasą Malbork – Kwidzyn. Wykonawca na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe modernizuje 70 kilometrów torów między Malborkiem a granicą województwa. Prace trwają od 2017 roku i miały się zakończyć w 2019 r. Wydłużyły się z powodu zejścia z placu budowy jednego z wykonawców.  Spółka PKP Polskie Linie Kolejowe kontynuuje rewitalizację linii kolejowej nr 207. Na odcinku Malbork – Kwidzyn prowadzone są prace wykończeniowe i okołotorowe. Gotowy jest układ torowy stacji Kwidzyn oraz przejście podziemne, które łączy perony z budynkiem dworca.

Dzięki trzem windom stacja stanie się bardziej dostępna dla osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Gotowe są przebudowane perony w Gościszewie, Sztumskiej Wsi, Ryjewie i Brachlewie, na które prowadzą wygodne pochylnie. Zamontowano nowe oświetlenie LED, wiaty, ławki i gabloty informacyjne.

POSTĘPY NA STACJI SZTUM

Na stacji Sztum widoczne są postępy przy budowie układu torowego, peronów i nastawni. Po wykonaniu prac ziemnych i wzmocnieniu gruntów położono już większość nowych torów. Gotowa jest konstrukcja peronu wyspowego. Wyższy peron ułatwi podróżnym korzystanie z pociągów, będą nowe wiaty, energooszczędne oświetlenie i oznakowanie pomagające w orientacji na stacji.

– Podróżni dostaną się na peron dzięki dwóm przejściom przez tory, w tym dodatkowym od strony ul. Żeromskiego, zabezpieczonych rogatkami i sygnalizacją świetlną, oraz dwóm pochylniom dostosowanym do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Przebudowany zostanie przejazd kolejowo-drogowy w ciągu ul. Reja. Gotowy jest tymczasowy bajpas drogowy przez teren stacji, na który skierowany zostanie ruch podczas przebudowy przejazdu. Na skrzyżowaniu drogi z torami zamontowane zostaną nowe rogatki oraz oświetlenie, wymieniona zostanie nawierzchnia, dzięki czemu kierowcy przejadą przez tory sprawniej – informuje Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki PKP PLK.

JAKI TERMIN ZAKOŃCZENIA PRAC?

Zakończenie zasadniczych prac budowlanych, umożliwiających wznowienie ruchu pociągów na odcinku Malbork – Kwidzyn, zgodnie z deklaracją wykonawcy planowane jest w czerwcu br., a dla odcinka Kwidzyn – Gardeja do końca tego roku. Zaangażowanie wykonawcy prac na linii nr 207 jest mniejsze, niż oczekuje zamawiający, a ponadto w zimowych warunkach pogodowych wiele prac nie mogło zostać wykonanych. Deklarowany przez wykonawcę termin zakończenia zasadniczych prac budowlanych w czerwcu, wynika z oceny zakresu zrealizowanych robót oraz pozostałych do wykonania.

– Dopiero wówczas możliwe będzie wznowienie ruchu pociągów na odcinku Malbork – Kwidzyn. PKP Polskie Linie Kolejowe zobowiązały wykonawcę do pełnej mobilizacji i przyspieszenia robót. Podobne działania prowadzone z innymi wykonawcami pozwalają skutecznie rozwiązywać problemy, a przede wszystkim uzyskiwać oczekiwane efekty w realizacji inwestycji- podkreśla Przemysław Zieliński z biura prasowego spółki PKP PLK.

KOLEJ NA POWIŚLU. CO SIĘ ZMIENI?

Na zlecenie spółki PKP Polskie Linie Kolejowe wykonawca modernizuje między Malborkiem a granicą województwa 70 km torów. Komfort obsługi pasażerów poprawić ma się na 9 przystankach osobowych i stacjach. Inwestycja obejmuje przebudowę 120 obiektów inżynieryjnych – mostów, wiaduktów i przepustów.

Poziom bezpieczeństwa zostanie podniesiony na 36 przejazdach kolejowo-drogowych. Urządzenia systemu sterowania ruchem kolejowym są wymieniane na nowe. Po zakończeniu prac i uzyskaniu niezbędnych pozwoleń pociągi pasażerskie na trasie pojadą z maksymalną prędkością do 120 km/h (przed modernizacją 60-80 km/h), a towarowe do 100 km/h.

Czas przejazdu najszybszych pociągów między Malborkiem a Gardeją skróci się o 11 minut. Projekt „Rewitalizacja linii kolejowej nr 207 odcinek granica województwa – Malbork” o wartości 212 mln zł netto jest finansowany z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego. Dofinansowanie ze środków UE wynosi blisko 85 proc.

Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj