160 mln zł dofinansowania dla SKM może… przepaść. Wszystko przez brak porozumienia z marszałkiem województwa

To od decyzji władz samorządu województwa zależeć będzie, ile nowych składów wyjedzie na trójmiejskie tory – uważają władze SKM. Potrzebna jest wieloletnia umowa na przewozy między marszałkiem a kolejarzami. Jej brak sprawa, że na razie SKM ogłosiła przetarg na jeden zamiast dziesięciu nowych składów.

Przedmiotem zamówienia jest dostawa jednego fabrycznie nowego elektrycznego zespołu trakcyjnego, z opcją dostawy dodatkowych maksymalnie dziewięciu nowych pojazdów wraz z dostawą sprzętu niezbędnego do utrzymania nowego taboru.

Dlaczego jednego, a nie od razu dziesięciu? SKM ma przyznane unijne dofinansowanie w kwocie 160 milionów złotych na zakup pojazdów – ale jest jeden warunek. Musi wykorzystać je do końca 2023 roku, a uwzględnienie tego zakupu musi znaleźć się w umowie przewozowej na lata 2022 -2026 (zawartej nota bene w grudniu 2020 roku między spółką PKP SKM w Trójmieście a organizatorem przewozów, czyli Urzędem Marszałkowskim Województwa Pomorskiego).

– Organizator, który jest także współwłaścicielem naszej spółki, dotychczas nie wyraził zgody na zmiany w umowie, uwzględniającej rozliczanie kupna tych pojazdów. Istnieje więc realne zagrożenie, że te środki przepadną. Wówczas, bez unijnego dofinansowania, kupimy jeden pojazd. Liczymy jednak, że nasi właściciele dojdą do porozumienia w sprawie sposobu sfinansowania zakupu pozostałych pojazdów. Chcemy im dać czas na negocjacje, ale tego czasu nie zostało zbyt wiele. Mamy świadomość, że zaprojektowanie oraz przeprowadzenie działań w zakresie certyfikacji i dopuszczenia pojazdów do ruchu musi trwać, dlatego już teraz uruchamiamy procedurę przetargową – mówi Tomasz Złotoś, rzecznik spółki SKM.

URZĄD MARSZAŁKOWSKI ODPOWIADA

 

Pomorski samorząd zapewnia Radio Gdańsk, że „w poczuciu odpowiedzialności za transport publiczny mieszkańców od lat zabiega o usamorządowienie SKM, czyli o uzyskanie większościowego udziału w kapitale zakładowym spółki. Pozwoliłoby to na dostosowanie struktury właścicielskiej SKM do roli i funkcji, którą pełni spółka w systemie transportowym województwa”.

– Obecnie jako samorząd województwa jesteśmy zamawiającym przewozy i robimy bardzo wiele, by wspierać SKM, przede wszystkim nie tniemy pociągokilometrów. Ale oczekujemy partnerstwa, a nie przerzucania kosztów w całości na nasz budżet, w którym musimy znaleźć środki na pomorskie drogi, szpitale, instytucje kultury czy edukację – mówi Michał Piotrowski, rzecznik prasowy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego.

 

OSTATNI DO LIPCA 2021

Nowe pojazdy przeznaczone zostaną do obsługi kolejowych przewozów pasażerskich o charakterze aglomeracyjnym na trasie pomiędzy Gdańskiem Śródmieście a Rumią (linia kolejowa nr 250 zarządzana przez spółkę PKP Szybka Kolej Miejska w Trójmieście) i dalej na trasie pomiędzy Rumią a Lęborkiem (linia kolejowa 202 zarządzana przez PKP PLK S.A.). Pojazdy te mają także mieć możliwość obsługi linii kolejowych, znajdujących się na Kaszubach (nr 248, 253, 214, 229 i 201 – po ich elektryfikacji).  

Zakładając, że uda się kupić wszystkie dziesięć pojazdów, pierwszy ma być dostarczony najpóźniej do 20 miesięcy od daty zawarcia umowy, kolejne mają być przekazywane nie rzadziej niż co dwa miesiące, a ostatni pojazd powinien być dostarczony do końca października 2023 r. Oferty można składać do 5 lipca 2021 r.

PARAMETRY I SPECYFIKACJA

Pojazdy mają być o długości do 150 m., w każdym ma być minimum 340 miejsc siedzących i 560 stojących. To około dwa razy więcej niż w obecnie używanych pojazdach EN57 AKM (180 miejsc siedzących i 280 stojących) oraz 31WE Impuls (170 miejsc siedzących i  215 stojących). Pojazdy mają zapewniać możliwość bezpiecznego wsiadania z peronów o wysokości 300-960 mm.

W każdym członie ma być co najmniej dwoje drzwi (z każdej strony) dla pasażerów. Minimum 16 drzwi po każdej stronie pojazdu. Prędkość eksploatacyjna ma wynosić min. 140 km/h. Cztery miejsca będą specjalnie przystosowane dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Pojazdy mają być wyposażone m.in. w klimatyzację, monitoring, toalety, gniazda zasilające 230 V i USB, miejsca dla rowerów, system dynamicznej informacji pasażerskiej oraz system zliczający pasażerów.

Zakup dziesięciu nowych pojazdów pozwoli na wycofanie dwudziestu najstarszych, tych najbardziej wyeksploatowanych, dzięki czemu znacząco podniesie się m.in. komfort podróży pasażerów.


mn 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj