Podpisano umowę na przygotowanie studium dla projektu PKM Południe. To kolejny krok w stronę wsparcia komunikacyjnego Obszaru Metropolitalnego

Samorządowa spółka PKM SA podpisała w piątek umowę na opracowanie studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) dla projektu linii kolejowej w kierunku południowych dzielnic Gdańska. Studium wskaże m.in. odpowiedź na pytanie, jak ma wyglądać przebieg linii.

Za realizację dokumentacji będzie odpowiadała firma TPF. Spółka wygrała ogłoszony przez PKM SA przetarg na STEŚ dla projektu pn. „Pomorska Kolej Metropolitalna Etap II – Rozwój infrastruktury transportowej w południowej części Obszaru Metropolitalnego Gdańsk Gdynia Sopot w powiązaniu z regionalną siecią kolejową Województwa Pomorskiego” (w skrócie: PKM Południe). Przedsiębiorstwo złożyło najkorzystniejszą ofertę opiewającą na 4,45 mln zł.

Jak wyjaśnił prezes Pomorskiej Kolei Metropolitalnej SA Grzegorz Mocarski, STEŚ jest szerokim opracowaniem przedprojektowym, które służy określeniu założeń technicznych przyszłej inwestycji, jej efektywności ekonomicznej oraz uzyskaniu decyzji środowiskowej.

KONIECZNY DOKUMENT

– Wykonanie tego dokumentu jest konieczne do potwierdzenia technicznych możliwości realizacji tej inwestycji oraz wzajemnej koordynacji z innymi projektami realizowanymi lub planowanymi na tym obszarze. STEŚ pozwoli także na wskazanie niezbędnej rezerwy terenowej. Opracowanie umożliwi rozpoczęcie fazy projektowej dla PKM Południe już w nowej perspektywie unijnej – tłumaczył.

Podkreślił, że podpisanie umowy poprzedziły rozmowy m.in. z przedstawicielami gmin i samorządów zainteresowanych nową trasą.

JAK BĘDZIE WYGLĄDAĆ NOWA LINIA?

PKM Południe będzie kolejną nitką linii PKM, prowadzącą od przystanku SKM Gdańsk Śródmieście do południowych dzielnic Gdańska, a następnie połączenia jej zarówno z istniejącą linią kolejową nr 248 (PKM), jak i nieczynną, wymagającą modernizacji linią 229, która prowadziła z Pruszcza Gdańskiego do Starej Piły k. Żukowa.

– Studium ma odpowiedzieć m.in. na pytanie, jak ma wyglądać przebieg nowej linii, jaki będzie koszt poszczególnych etapów inwestycji. (…) Podzieliliśmy nasze zadanie na pięć odcinków. Najistotniejsze są pierwsze dwa, bez których to przedsięwzięcie nie byłoby możliwe do zrealizowania – powiedział Grzegorz Mocarski.

TRZY ETAPY

Jak dodał, przygotowanie opracowania będzie podzielone na trzy fazy.

– Pierwsza z nich polegać będzie na preselekcji, czyli wyeliminowaniu wariantów wskazanych przez Biuro Rozwoju Gdańska, które nie są możliwe do realizacji lub które mają najmniej ekonomiczne uzasadnienie. W tej fazie planujemy zakończyć prace w pierwszym kwartale 2022 roku. W fazie drugiej, która zakończy się w II kwartale 2023 roku, zostanie określony koszt przedsięwzięcia. Trzeci etap obejmie m.in. opracowanie Karty Informacyjnej Przedsięwzięcia i wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Cały proces zakończy się i III kwartale 2023 roku – wyjaśnił prezes PKM.

INWESTYCJE OD LAT

W piątkowej uroczystości, która odbyła się w Starej Wozowni gdańskiego Centrum Hevelianum, wzięli także udział marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk, prezydent Gdańska Aleksandra Dulkiewicz oraz samorządowcy z gmin, które swoim zasięgiem obejmie projekt PKM Południe.

– Samorząd woj. pomorskiego od wielu lat inwestuje w linie kolejowe. Konsekwentnie staramy się rozwijać transport szynowy w naszym regionie – podkreślił Mieczysław Struk.

TABOR I MODERNIZACJA LINII

Przypomniał, że w 2015 roku oddano do użytku Pomorską Kolej Metropolitalną. To ok. 20-kilometrowa linia między Gdańskiem Wrzeszczem a Portem Lotniczym im. Lecha Wałęsy i dalej łącząca się z istniejącą linią kolejową Gdynia-Kościerzyna.

– Uruchomiona w 2015 r. linia PKM otworzyła komunikacyjnie Trójmiasto w kierunku zachodnim i stała się silnym bodźcem do rozwoju transportu kolejowego w całym regionie. Zdecydowaliśmy się również, aby w regionalnym programie operacyjnym, w części kolejowej, nie inwestować jedynie w tabor, ale również w modernizację linii, dzięki czemu zapewniony zostanie transport do innych ośrodków gospodarczych województwa – powiedział Mieczysław Struk, podkreślając jednocześnie, że w końcowej fazie jest modernizacja linii kolejowej 207 (Grudziądz–Malbork) oraz linii 405 (Szczecinek-Słupsk-Ustka).

NAWET 100 TYS. MIESZKAŃCÓW

– Zakupiliśmy też 10 elektrycznych zespołów trakcyjnych. Wkrótce zostaną również dostarczone pociągi hybrydowe. A na tym nie koniec – zastrzegł.

Zaznaczył, że Gdańsk Południe to silnie rozwijająca się część miasta. Szacuje się, że do 2030 roku w południowych dzielnicach Gdańska – nie licząc okolicznych miejscowości z terenów gmin Pruszcz Gdański, Kolbudy i Żukowo – może zamieszkać 100 tys. osób.

CHĘTNYCH NA PODRÓŻ NIE BRAKUJE

– Planując rozwój miasta, musimy pamiętać o sprawnym transporcie. Dlatego jako samorząd wojewódzki zaproponowaliśmy gminom zrzeszonym w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk-Gdynia-Sopot wspólną realizację nowego, wizjonerskiego projektu kolejowego w ramach kolejnego etapu projektu PKM – dodał.

Zwrócił również uwagę, że mieszkańcy regionu chętnie podróżują koleją. – Tuż przed pandemią statystyczny mieszkaniec Pomorza korzystał ponad 26 razy z przejazdów pociągiem. Pandemia w znaczący sposób ograniczyła transport zbiorowy. Mimo to w ubiegłym roku i tak byliśmy w absolutnej czołówce w Polsce, bo statystyczny mieszkaniec Pomorza koleją przejechał bowiem 16 razy – powiedział.

KONSULTACJE

W trakcie prac nad STEŚ planowane są również konsultacje społeczne, a ostateczny projekt wybrany zostać ma przy współudziale mieszkańców, zwłaszcza dzielnic, przez które będą przebiegać linie kolejowe. Przygotowanie dokumentacji będzie dofinansowane ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego.

 

PAP/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj