Od Władysławowa przez Malbork, aż po Krynicę Morską. Samorządy chcą walczyć z chaosem reklamowym

Trzynaście gmin, które sąsiadują z Trójmiastem, przygotowuje się do ograniczenia chaosu reklamowego w przestrzeni publicznej. Od Władysławowa przez Wejherowo, Malbork, Pelplin, aż po Krynicę Morską samorządowcy pracują nad uchwałami krajobrazowymi, projektami rad gmin oraz procedurami wzorcowych konsultacji społecznych.

Trzynaście gmin położonych niedaleko Trójmiasta korzysta ze wsparcia przedstawicieli Gdańska i Sopotu, czyli miast, które skutecznie wdrożyły swoje uchwały krajobrazowe. Mają je od dwóch lat. Z kolei Gdynia i Władysławowo prowadzą wysoko zaawansowane prace nad projektami.

– Sopot jest przykładem miasta, w którym przepisy uchwały krajobrazowej odmieniły przestrzeń publiczną – zaznaczył Marcin Skwierawski, wiceprezydent Sopotu. – Od początku przyświecała nam idea, aby porządkowanie przestrzeni rozpocząć od siebie, dając właściwy przykład jej pozostałym użytkownikom. W pierwszej kolejności usunęliśmy billboardy, będące własnością miasta. Do dziś z przestrzeni Sopotu zniknęło przeszło pół tysiąca tablic i urządzeń reklamowych – dodał.

W Gdańsku natomiast z przestrzeni miasta została usunięta zdecydowana większość billboardów, banerów oraz wielkopowierzchniowych siatek na elewacjach budynków.

– Efekty Uchwały Krajobrazowej Gdańska są niepoliczalne, lecz łatwo dostrzegalnetwierdzi Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska ds. zrównoważonego rozwoju.

UCHWAŁA KRAJOBRAZOWA W GMINIE KOLBUDY

– Mamy plan, by do końca sierpnia przygotować wstępny projekt uchwały i by do końca roku przystąpić do pierwszych konsultacji społecznych. Współpracujemy z Obszarem w zakresie tworzenia szablonu na bazie uchwał, które już obowiązują, by czerpać z tego, co jest – mówi Radiu Gdańsk Andrzej Chruścicki, wójt gminy Kolbudy. Podkreśla też, że prace nie są łatwe, mimo że gmina nie jest duża. – Nasze tereny są w części zurbanizowane jak np. Kowale, które tak naprawdę są prawie Gdańskiem, ale mamy też część sołectw gdzie jest wieś i teren wygląda zupełnie inaczej. Musimy to wszystko wypośrodkować, by nasza uchwała obejmowała cały obszar, ale żeby z drugiej strony nie wylać dziecka z kąpielą – podkreśla wójt.

„MIESZKAŃCY CZERPIĄ KORZYŚCI” 

W przygotowaniu projektu uchwały zaawansowane jest Władysławowo. Projekt jest już po uzgodnieniach z konserwatorem zabytków i jest szykowany do wyłożenia do publicznego wglądu. – Chaos, który występuje w gminie Władysławowo w związku z reklamami, był głównym czynnikiem. Dla nas najważniejsze jest to, by w cyklu konsultacji, wyjaśnić mieszkańcom, z czym uchwała krajobrazowa będzie się wiązała, jakie będą ograniczenia i obowiązki. W gminach nadmorskich takich jak Władysławowo presja branży reklamowej jest silna, a i nasi mieszkańcy również czerpią korzyści z dzierżawienia powierzchni reklamowych – zaznacza Kamil Pach, zastępca burmistrza Władysławowa. Jak podkreśla, w gminie problemem są nie tylko agresywne reklamy, które przybierają na intensyfikacji w sezonie letnim, ale też porzucone banery na posesjach prywatnych.

PUCK PRZYMIERZA SIĘ DO UCHWAŁY

Puck pracę nad uchwałą krajobrazową zaczął w lutym tego roku. – Współpracujemy z Biurem Urbanistycznym Pani Marii Czerniak, która ma już na swoim koncie togo typu uchwały sporządzone np. dla Miasta Sopotu. Zgodnie z przyjętym harmonogramem jesteśmy w trakcie dokonywania analizy funkcjonalno-przestrzennej Pucka, identyfikacji problemów oraz opracowania propozycji rozwiązań i wyboru wstępnych zapisów uchwały. Ten etap zakończy się 30 lipca. Kolejnym krokiem będzie przygotowanie spotkania z mieszkańcami oraz przedsiębiorcami prowadzącymi działalność na terenie Pucka. Zgodnie z założeniem, podjęcie uchwały nastąpić powinno w lipcu 2022 r., ale wszystko zależne będzie od tempa wypracowania wspólnych, satysfakcjonujących rozwiązań oraz otrzymania niezbędnych uzgodnień – informuje Piotr Ciskowski zastępca burmistrza Pucka.

WYMOGI USTAWY

Według ustawy krajobrazowej z września 2015 r. gminy są zobowiązane uchwalać własne uchwały krajobrazowe, które wprowadzają jasne zasady i warunki umieszczania nośników reklamowych w przestrzeni publicznej. Dzięki nim władze samorządowe mogą egzekwować sankcje za łamanie ustalonych zasad, a także pobierać opłaty za umieszczanie reklam.

Powstała specjalna grupa ds. uchwał krajobrazowych. Jej głównym celem jest przybliżenie i ułatwienie procesu tworzenia uchwał. Spotykania odbywają się raz w tygodniu. Najważniejszym ich celem jest opracowanie szablonu uchwał krajobrazowych, czyli podstawy prawnej, obejmującej zasady i warunki sytuowania obiektów małej architektury, tablic reklamowych i urządzeń reklamowych oraz ogrodzeń, ich gabarytów, standardów jakościowych, a także rodzajów materiałów budowlanych, z jakich mogą być wykonane.

Zespół urbanistyczny m.in. opracowuje słownik pojęć, które mogą być zawarte w uchwałach i wyznacza typy obszarów/stref na terenie danej gminy. W ten sposób powstać ma standard obowiązujący na obszarze metropolii, który będzie mógł być wzorem dla innych regionów Polski.

oprac. DW/an/mm

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj