Drogi i tory do gdańskiego portu oddane do użytku. „To wpłynie na poprawę zamożności wszystkich Polaków”

10 kilometrów dróg, 7 kilometrów torów, 14 rozjazdów i 7 obiektów inżynierskich. To kluczowa inwestycja o łącznej wartości 166 milionów złotych w gdańskim porcie zewnętrznym. W poniedziałek oficjalnie zakończono budowę.

Podczas uroczystości wieńczącej projekt zalety modernizacji podkreślali m.in. Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk oraz Marcin Horała, wiceminister infrastruktury. – Rozbudowa torów na terenie portu, dwa tory do terminala DCT, dodatkowe suwnice w samym terminalu wraz z rozbudową infrastruktury, do tego rozbudowa torów przez spółkę PKP PLK – to wszystko sprawia, że zwiększyła się przepustowość portu. Będziemy dążyć do tego, by więcej towarów docierało do nas koleją niż drogami – zapowiada Łukasz Greinke.

– To Hamburg kiedyś był polskim portem. Ta tendencja jednak na szczęście odwróciła się. Teraz polskim portem jest Gdańsk, a razem z pozostałymi polskimi portami. Chcemy, by nasze porty były pierwsze na Bałtyku – dodaje Marcin Horała.

Z ukończenia inwestycji był zadowolony też poseł PiS, Kacper Płażyński. – Oddanie nowej infrastruktury usprawni port. To wpłynie na poprawę zamożności nie tylko mieszkańców Gdańska, ale wszystkich Polaków. Przypomnę, że port w Gdańsku wygenerował kilkadziesiąt miliardów złotych czystego zysku – mówi Kacper Płażyński.

CO JESZCZE WYKONANO?

Prace w porcie trwały od 2018 roku. Inwestorem był Port Gdańsk, natomiast wykonawcą sopocka spółka NDI. W ramach projektu rozbudowy w porcie zewnętrznym przebudowywane zostały też ulice: Portowa, Poinca, Kontenerowa i Budowniczych Portu Północnego. Powstał także parking buforowy dla aut ciężarowych – pierwszy w tej części portu.

Powstały cztery nowe wiadukty, a rozebrane zostały dwa istniejące, ww tym jeden nad czynnymi torami kolejowymi oraz drugi nad zespołem przesyłowych rur paliwowych PERN, LOTOS i Naftoport. 


Maciej Naskręt

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj