Koniec testów innowacyjnego systemu ciągłego monitorowania dna w Porcie Gdynia. Zostanie wprowadzony na stałe

Zakończył się roczny okres testowania pierwszego na świecie systemu ciągłego monitorowania stanu umocnień dna morskiego przy konstrukcjach hydrotechnicznych. Teraz innowacyjne rozwiązanie z Gdyni może trafić na krajowe i zagraniczne rynki.

Nabrzeża i dno morskie w portach podlegają stale niszczycielskim siłom wywieranym przez manewrujące statki. Ich strumień zaśrubowy powoduje mechaniczne uszkodzenia konstrukcji hydrotechnicznych. Aby im przeciwdziałać, niezbędne są okresowe przeglądy robione przez nurków.

Wizualna inspekcja pozwala ocenić aktualny stan nabrzeży i dna, lecz nie odpowiada na pytanie, w jaki sposób i kiedy powstały zniszczenia. Ten problem rozwiązuje system stałego monitoringu, który pozwala na bieżącą kontrolę ciśnień przy nabrzeżu oraz przekazuje zarządcy portu informację o powstałych zniszczeniach.

TESTY TRWAŁY PONAD ROK

Nad problemem zniszczeń powodowanych przez statki pochyliły się wspólnie trzy gdyńskie instytucje: firma badawczo-produkcyjna Enamor, Uniwersytet Morski w Gdyni i Port Gdynia. Prace rozpoczęły się w kwietniu 2017 roku.

Inżynierowie wraz z naukowcami opracowali model testowy, który wykorzystuje zaawansowane technologie z różnych dziedzin. Na tej podstawie stworzono prototyp systemu monitorowania obciążeń nabrzeży i umocnień dna. Na testy, które rozpoczęły się w kwietniu 2020 roku, wybrano najbardziej obciążone ruchem statków Nabrzeże Helskie II.

Po roku testów wiadomo już, że system się sprawdził. Zostanie on wprowadzony w Porcie Gdynia na stałe. Pomoże zoptymalizować koszty związane z utrzymaniem nabrzeży i wspomoże tradycyjne przeglądy. Monitoring pozwoli na wczesną naprawę niewielkich uszkodzeń, co pozwoli uniknąć rozległych zniszczeń.

– Zrealizowany projekt jest ważnym elementem strategii wzbogacania oferty firmy Enamor. Wierzymy, że dynamiczny rozwój branży morskiej oraz wzrost popytu na usługi portowe sprawi, że zarówno armatorzy, jak i operatorzy portowi, będą stosować nowoczesne rozwiązania w sferze działalności gospodarczej, tak by poprawić efektywność funkcjonowania portów – mówi dr inż. Wojciech Górski, kierownik projektu ze strony Enamor, i dodaje, że do tej pory brakowało na rynku tego typu produktów.

ua

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj