– Ten port to bardzo duża szansa dla Polski – ocenił w poniedziałek premier Mateusz Morawiecki podczas wizyty w porcie w Gdańsku. – Trzeci etap rozbudowy, kolejny terminal wraz z czwartym, który już na horyzoncie widnieje, to znakomita szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć różnych kolejowych, drogowych, morskich szlaków, która doprowadzi do zwiększenia potencjału przeładunkowego i zwiększenia zainteresowania Polską jako hubem logistycznym tej części Europy – stwierdził.
Rozpoczęcie budowy nowego terminala zaplanowano na drugą połowę 2022 roku, a jego uruchomienie przewidziane jest w połowie 2024 roku. Po ukończeniu Baltic Hub3, DCT Gdańsk stanie się – pod względem możliwości przeładunkowych – jednym z największych terminali kontenerowych w Europie.
– W ciągu ostatnich pięciu lat położyliśmy duży nacisk na poprawę infrastruktury dostępowej do polskich portów morskich, remont i budowę nowych nabrzeży, pogłębianie torów wodnych – przypomina Marek Gróbarczyk, wiceminister infrastruktury. – Dzisiaj zbieramy tego owoce. Port Gdańsk może przyjmować największe kontenerowce świata. Dzięki rozbudowie terminalu DCT, utrzyma pozycję lidera wśród portów na Bałtyku.
CO KONKRETNIE POWSTANIE?
Jak zwraca uwagę wiceminister, takie inwestycje jak Baltic Hub 3 wzmacniają pozycję polskiej gospodarki, ponieważ powstanie nabrzeże głębokowodne o długości 717 metrów i głębokości 18 metrów oraz plac o powierzchni ponad 36 ha, który będzie w stanie obsłużyć dodatkowe 1,5 mln TEU, a więc kontenerów rocznie.
– To inwestycja o wartości około 2 miliardów złotych. Terminal ten jest sercem portu i jego rozwój oznacza rozwój nie tylko samego portu, ale również portowego zaplecza – dodaje wiceminister.
Dodatkowo, w ramach projektu Baltic Hub 3 zakupionych zostanie siedem suwnic nabrzeżowych, zdolnych do załadunku i rozładunku największych statków na świecie oraz 20 automatycznych suwnic RMG, które będą zdalnie obsługiwane przez operatorów w ergonomicznie zaprojektowanych stanowiskach. Pozwoli to na stworzenie znacznie bardziej bezpiecznego, nowoczesnego i wygodnego środowiska pracy przez cały rok.
– Nie tylko Trójmiasto, ale i całe Pomorze, cała Polska będą korzystać z rozwoju przemysłu morskiego tutaj nad Bałtykiem – przekonuje premier Mateusz Morawiecki. – Ten trzeci etap rozbudowy portu, kolejny terminal wraz z czwartym, który już na horyzoncie widnieje, to znakomita szansa, żeby stworzyć powiązaną sieć różnych kolejowych, drogowych, morskich szlaków, która doprowadzi do zwiększenia potencjału przeładunkowego i zwiększenia zainteresowania Polską jako hubem logistycznym tej części Europy – dodaje szef rządu.
NOWA ERA W PRZEŁADUNKACH
Dodajmy, że już jesienią 2020 Zarząd Morskiego Portu Gdańsk S.A. ogłosił konkurs mający na celu wyłonienie dzierżawcy nowych terenów. Wyniki zostały ogłoszone w ubiegłym tygodniu. Komisja konkursowa przyjęła ofertę DCT Gdańsk S.A., który jest największym terminalem kontenerowym na Morzu Bałtyckim.
– Oferta, a następnie wybór tak świadomego inwestora, jakim jest DCT z grupy PSA, czyli jednego z największych na świecie operatorów terminali, świadczy o ogromnym potencjale Portu Gdańsk i polskiej gospodarki – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – To efekt blisko dwuletniej bardzo skomplikowanej pracy zespołu, który w pierwszej kolejności pracował nad zmianami do ustawy o portach i przystaniach morskich, aby w ogóle możliwe było oddawanie w dzierżawę terenów, które dopiero powstaną na skutek zalądowienia, zmianą statutu spółki, a na koniec opracowaniem bardzo skomplikowanej procedury. I udało się, to właśnie dzięki takim inwestycjom Port w Gdańsku awansuje do ekstraklasy portów europejskich. Udowadniamy, że Polska jest krajem, który może skutecznie konkurować na rynku logistycznym i transportowym z największymi portami w Europie – zaznacza.
– DCT Gdańsk to prawdziwy terminal dwudziestego pierwszego wieku, a budowa Baltic Hub Terminal 3 wprowadzi najbardziej nowoczesne technologie niskoemisyjne, z których każdy europejski port byłby dumny – mówi Charles Baker, dyrektor zarządzający DCT Gdańsk. – Nawet beton użyty do budowy będzie miał mniejszy wpływ na emisję dwutlenku węgla. Baltic Hub Terminal 3 znacznie wzbogaci naszą ofertę usługową dla klientów i będzie znaczącym impulsem do pozyskiwania nowych usług lub sojuszy żeglugowych, a także wspierania rozwoju polskiej i okolicznych gospodarek.
opr. tm/mrud