Rozpoczęło się pogłębianie kanału żeglugowego, który połączy Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym. Prace wykonuje jedna z najnowocześniejszych w Europie pogłębiarek. Nie mniej dzieje się w rejonie sztucznej wyspy, której obwód został już zamknięty. Zintensyfikowano także prace na lądzie.
– Dzięki otwarciu frontu robót ziemnych od strony Zalewu Wiślanego, które nastąpiło po przekierowaniu ruchu na Most Południowy, już niedługo w pełni zobaczymy kształt kanału żeglugowego. Będzie to możliwe po zakończeniu wbijania ścianek, mikropali i uciągleniu całej konstrukcji kanału południowego – mówi kpt.ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni. – Woda, która od strony północnej jest już widoczna w kanale na pewno ułatwia wyobrażenie sobie tego, jak już za rok będzie wyglądała całość przeprawy przez Mierzeję Wiślaną – dodaje.
KLUCZOWE MIESCA: KANAŁ ŻEGLUGOWY I ŚLUZA
To dzięki nim jednostki pływające będą mogły się dostać od strony Morza Bałtyckiego do Zalewu Wiślanego i na odwrót. Stąd prace w tym miejscu idą pełną parą.
– Zakończono już zbrojenie i betonowanie dna śluzy kanału żeglugowego – informuje Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni. – Obecnie trwa zbrojenie i betonowanie ścian. W część południowej kanału prowadzone jest zbrojenie kieszeni śluzy i kanałów obiegowych oraz betonowanie kanałów obiegowych. A to oznacza, że można przejść do kolejnej fazy – dodaje.
Rozpoczęły się też prace związane z dalszym pogłębianiem terenu. – W tym celu sprowadziliśmy pogłębiarkę, jedną z najnowocześniejszych w Europie i najnowocześniejszą w Polsce – dodaje Mariusz Sasin z konsorcjum NDI/Besix, które wykonuje przekop. – W najbliższym czasie planujemy przy pomocy pogłębiarki wykonać część kanału do śluzy północnej, a następnie przenieść ją na stronę południową i wykonać część aż do wrót śluzy. W finale, pod koniec tego roku, po montażu wrót śluzy i ich uruchomieniu, dokonamy pełnego przekopania kanału żeglugowego – tłumaczy.
(fot. materiały prasowe BESIX/NDI)
CZAS NA MOST PÓŁNOCNY
Aby w momencie, gdy statek będzie przepływał przez kanał, nie trzeba było wstrzymywać ruchu samochodowego, zaprojektowano dwa mosty obrotowe. Most południowy w ubiegłym miesiącu oddano do użytku. Teraz prace mostowe skupiły się wokół mostu północnego. Wykonano już jego konstrukcję stalową. Bliskie ukończenia są także korpusy i skrzydełka trzech odpór Trwa wykonywanie konstrukcji oporowej z gruntu zbrojonego. Zamontowano również część elementów wyposażenia obiektu, m.in. bariery energochłonne oraz kolektor odwodnienia.
Ważne jest również to, że, mimo kapryśnej pogody, działania w rejonie Zatoki Gdańskiej nie ustają.
– Ostatnio mieliśmy do czynienia z wysokimi temperaturami, co sprzyjało burzom, szkwałom, a to utrudniało pracę. W tym czasie wykonywaliśmy zadania na lądzie, dlatego możemy powiedzieć, że w dalszym ciągu idziemy zgodnie z harmonogramem – mówi Bartosz Zabłocki, kierownik robót hydrotechnicznych z firmy NDI.
Zakończono już prace, związane z wbijaniem w ziemię pali przy falochronie wschodnim. Wykonano ponad 900 metrów bieżących grodzy. Obecnie trwają roboty, związane z pogłębianiem ścianki na głowicy. Jednocześnie prowadzone są prace narzutowe.
– Polegają na tym, że układamy rdzeń i warstwę pośrednią pod x-bloki, co podtrzyma konstrukcję grodzy. W ten sposób przygotowujemy podłoże pod prefabrykaty typu x-blok plus. Prefabrykaty są układane po to, by rozpraszać fale i przejmować ich energię kinetyczną, a w konsekwencji ochraniać narzut przed rozmyciem w przyszłości – tłumaczy Bartosz Zabłocki.
Nie mniej dzieje się w rejonie sztucznej wyspy, która docelowo ma się stać rajem dla ptaków. Oprócz tego zakończono m.in. budowę instalacji elektrycznych i teletechnicznych w budynku kapitanatu, budowę linii zasilających most południowy i bramy południowej strony śluzy oraz elektrykę i automatykę mostu południowego. Wykonano też instalację oświetleniową mostu południowego oraz dróg prowadzących od niego w stronę Sztutowa i Krynicy Morskiej.
CO ZROBIĄ W NAJBLIŻSZYM CZASIE?
Na kolejne miesiące, jak informuje Urząd Morski w Gdyni, zaplanowane zostało m.in. zakończenie prac na obu falochronach na Zatoce Gdańskiej. Kontynuowane będą roboty żelbetowe na koronie falochronu zachodniego oraz w jego części lądowej. Z kolei w rejonie kanału żeglugowego prowadzone będą roboty związane ze zbrojeniem i betonowaniem ścian śluzy. Do wykonania czekają także kolejne elementy na sztucznej wyspie.
oprac. tm