Każdego roku pokonują 15 milionów kilometrów i już od 125 lat przewożą pasażerów ulicami Gdańska. Mowa o tramwajach elektrycznych, które po raz pierwszy wyjechały w trasę po mieście 12 sierpnia 1896 roku. Jak przez lata zmieniła się ta część komunikacji miejskiej?
Pierwsze tramwaje elektryczne powstały w 1881 roku i poruszały się ponad dwa razy szybciej niż te konne. Gdy więc 125 lat temu tramwaj na prąd przewiózł pasażerów z centrum Gdańska na Orunię, rozpoczęła się prawdziwa rewolucja komunikacyjna.
Najpierw zmodernizowana została właśnie trasa na Orunię, później jednak przeprowadzano stopniową elektryfikację także innych odcinków torów. Uruchomione zostały także nowe linie do kąpielisk, a wkrótce oddano do użytku zajezdnię tramwajową w Nowym Porcie.
ERA TRAMWAJÓW WYSOKOPODŁOGOWYCH
Pierwsze tramwaje elektryczne były wysokopodłogowe. Zaczęło się to jednak zmieniać już 1925 roku – wtedy na ulicach Gdańska pojawiły się pierwsze tramwaje niskopodłogowe, które zostały wycofane dopiero w latach 50. XX wieku. Niedługo później, w latach 70. z zajezdni wyjechały pierwsze wagony przegubowe 102N, 102Na i tak zwane „stopiątki”. Epoka tych ostatnich trwała jeszcze przez prawie pół wieku. Ostatni przejazd trójskładem 105Na odbył się w marcu 2021 roku. Tym samym uroczyście zakończyła się era tramwajów wysokopodłogowych w Gdańsku.
Dziś długość tras tramwajowych w stolicy Pomorza wynosi 63 kilometry, a pasażerowie mogą korzystać z dziesięciu linii zwykłych i dwóch sezonowych. Wciąż trwają jednak prace nad nowymi liniami.
oprac. ua