Urząd Morski w Gdyni na razie bez pogłębiarki. Jedyna oferta była zbyt droga

Przetarg na zakup pogłębiarki przez Urząd Morski w Gdyni nie został rozstrzygnięty. Jedyna oferta na budowę tego specjalistycznego statku, złożona przez fińską firmę, przeszło dwukrotnie przewyższała kwotę 40 milionów, którą zaproponował urząd. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni, przekonuje, że urząd musi mieć własną pogłębiarkę do utrzymania torów wodnych na Zalewie Wiślanym.

– Wydobycie metra sześciennego przy pracach w zakresie kilkudziesięciu tysięcy metrów jest horrendalnie drogie, więc taki sprzęt jest konieczny, żebyśmy wyszli naprzeciw administracji i urzędowi, oszczędzając przy tym pieniądze podatników – mówi dyrektor Piotrzkowski.

Jedyną ofertę w przetargu Urzędu Morskiego w Gdyni złożyła fińska firma Uudenkaupungin Työvene Oy. Cena brutto przez nią zaoferowana przekroczyła 117 milionów złotych, z okresem gwarancji i rękojmi 36 miesięcy. Tymczasem kwota, jaką Urząd Morski w Gdyni przeznaczył na zakup pogłębiarki wynosi 40 milionów złotych.

TOR WODNY BĘDZIE POGŁĘBIANY PO BUDOWIE KANAŁU PRZEZ MIERZEJĘ WIŚLANĄ

Po wybudowaniu kanału przez Mierzeję Wiślaną oraz toru wodnego przez Zalew Wiślany i rzekę Elbląg konieczne będzie systematyczne pogłębianie toru wodnego. Będzie się nim zajmował Urząd Morski w Gdyni, który w przetargu poszukuje dostawcy nasiębiernej pogłębiarki ssąco-refulującej.

– Przedmiotowa dostawa dotyczy wykonania statku specjalistycznego przez podmiot, którego zadaniem jest kompleksowe opracowanie projektu zatwierdzonego przez uznane towarzystwo klasyfikacyjne i na jego podstawie budowa jednostki. W konsekwencji przedmiot zamówienia jest niepodzielny – czytamy w treści ogłoszenia przetargowego.

WYKONAWCA BĘDZIE MIEĆ 23 MIESIĄCE

Statek-pogłębiarka ma być gotowy w ciągu 23 miesięcy od daty podpisania umowy z wykonawcą. Wymagana jest ładowność do 1000 metrów sześciennych i co najmniej dwa zamontowane na stałe żurawie.

– Zdolność pogłębiania za pomocą jednej wleczonej rury ssącej umieszczonej z prawej burty. Standardowa głębokość pogłębiania powinna wynosić co najmniej 8 m w stanie niezabalastowanym, opcjonalnie wykonawca winien zapewnić możliwość przedłużenia rury ssącej dla osiągnięcia maksymalnie 12 m głębokości pogłębiania w stanie niezabalastowanym – czytamy w ogłoszeniu przetargowym, które szczegółowo określa wymogi techniczne statku.

Dalsze decyzje podejmie Urząd Morski w Gdyni.

Marek Nowosad/MarWer
Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj