Czy zielony transport ma przyszłość w Polsce? Eksperci rozmawiali o elektromobilności

Elektryczne samochody, autobusy napędzane wodorem lub prądem, wady i zalety zielonego transportu, a także to. czy faktycznie elektromobilność jest ekologiczna – te zagadnienia poruszali uczestnicy kolejnej edycji Business&Breakfast, wydarzenia organizowanego przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.

Emisja CO2 na całym świecie staje się coraz bardziej palącym problemem. W samej Unii Europejskiej niemal 30 proc. emitowanego dwutlenku węgla pochodzi z transportu. W tej grupie ponad 70 proc. to transport drogowy. Co zrobić, by ograniczać te liczby?

Odpowiedzi jest kilka, ale żadna z nich nie jest prosta. Dlatego Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku poświęcił temu zagadnieniu kolejną edycję wydarzenia z cyklu Business&Breakfast. Współorganizatorem był BOŚ Bank.

W Gdańsku spotkali się eksperci w zakresie elektromobilności. Specjaliści z Forum Elektromobilności, Politechniki Gdańskiej, Gdańskich Autobusów i Tramwajów, Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska oraz BOŚ Banku mówili o swojej perspektywie stanu obecnego i możliwościach rozwojowych zielonego transportu w Polsce.

– To już trzecia edycja Business&Breakfast, czyli wydarzenia, które jest naszym autorskim pomysłem. Celem jest zebranie wyselekcjonowanej grupy ekspertów z danej dziedziny, którzy wymieniają się wiedzą, doświadczeniami oraz kontaktami. Tworzymy forum wymiany informacji w zakresie najnowszych technologii, które opierają się na odnawialnych źródłach energii oraz równowadze ekologicznej. Chcemy kreować jak najlepsze warunki rozwoju dla biznesu, by przyciągać na Pomorze „zielonych” inwestorów – tłumaczy Szymon Gajda, prezes WFOŚiGW w Gdańsku.

ZIELONY TRANSPORT TO JEDYNA DROGA

Zielony transport to nie pieśń przyszłości. W rzeczywistości auta elektryczne używane były, jeszcze zanim na rynku pojawiły się samochody spalinowe. Łatwość produkcji, niższe koszty użytkowania, bezproblemowy dostęp do paliw konwencjonalnych sprawiły, że to właśnie auta spalinowe upowszechniły się na świecie. Teraz następuje zwrot w stronę elektromobilności. Coraz więcej firm wprowadza do swojej floty auta zeroemisyjne, instytucje publiczne oferują narzędzia wsparcia finansowego dla beneficjentów zainteresowanych tą gałęzią transportu, samorządy wprowadzają kolejne „zielone” autobusy na miejskie drogi.

– Dziś rozpoczynamy od nowa pewne działania związane z doskonaleniem elektromobilności. Obecnie ta technologia nie jest jeszcze doskonała, ale daje bardzo duże perspektywy rozwoju. Bardzo często o elektromobilności mówi się, że to samochód na węgiel. Oczywiście, w dzisiejszym miksie energetycznym przeważający udział ma energia pochodząca z węgla. Natomiast odnawialne źródła energii zaczną w przyszłości przeważać – mówi Anna Skarbek-Żabkin z Forum Elektromobilności.

Wsparcie w zakresie dofinansowania projektów, których celem jest wprowadzanie zielonego transportu na polskie drogi, oferuje NFOŚiGW. Jednym z programów jest „Mój Elektryk”, obejmujący dofinansowanie na zakup lub leasing nowych pojazdów zeroemisyjnych. Drugi to „Zielony Transport Publiczny”, który obejmuje dotacje lub pożyczki na zakup autobusów elektrycznych, wodorowych i trolejbusów oraz tworzenie stacji ładowania i tankowania wodoru.

Wśród gości wydarzenia znaleźli się przedstawiciele m.in. pomorskich samorządów (Gdańsk, Sopot, Gdynia, Lębork czy Słupsk), firm transportowych (także transportu miejskiego), przedsiębiorstw energetycznych, pomorskich uczelni oraz pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i Marszałkowskiego.

mn

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj