Kongres „Smart Metropolia 2021”. Pomorze stara się o własną ustawę metropolitalną

Pomorze stara się o własną ustawę metropolitalną. Przypomnijmy, że właśnie mija rok od czasu, gdy Senat RP uchwalił ustawę metropolitalną dla Pomorza – następnie trafiła ona do tzw. „sejmowej zamrażarki”. W poniedziałek 6 września odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Administracji Państwowej, podczas którego debatowano na temat rozwoju i współpracy metropolitalnej.

„Smart Metropolia 2021” odbywa się pod hasłem „inteligentny samorząd”. O wyzwaniach samorządów rozmawiali m.in. eksperci, działacze miejscy, politycy oraz samorządowcy.

Zdaniem wiceprezydenta Gdańska Piotra Borawskiego, ważne jest wspieranie transportu. Jak podkreśla, potrzebna jest mobilność zarówno ze względu na zmiany klimatyczne, ale także z racji wyzwań związanych z koronawirusem.

– Od początku pandemii koronawirusa samo miasto Gdańsk dopłaciło ponad 70 milionów złotych więcej do transportu, a w ujęciu metropolitalnym jest to już ponad 100 milionów złotych z tytułu tego, że utrzymujemy transport na takim poziomie, żeby był bezpieczny, a jednocześnie ponosimy straty ubytku na biletach z powodu mniejszej liczby pasażerów. Właśnie takim wyzwaniom będzie odpowiadać metropolia – dodaje wiceprezydent Gdańska.

USTAWA TRAFIŁA DO SENATU

Rok temu Senat przyjął ustawę o pomorskim związku metropolitalnym. Nie weszła ona jednak w życie.

– W wielu rozmowach z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji słyszymy, że nasz projekt ustawy metropolitalnej ma szansę w momencie, kiedy zobaczymy, że sprawdził się on na Zagłębiu i na Górnym Śląsku. Wiemy, że tak jest i wiemy, jaką dużą pracę wykonali samorządowcy z Pomorza w celu integracji i pracy na rzecz metropolii Gdańsk – Gdynia – Sopot – mówił Jacek Karnowski, prezydent Sopotu.

Jak podkreślał senator Ryszard Świlski, ustawa metropolitalna dla Pomorza nie ma barw politycznych, a na 100 senatorów ponad 90 zagłosowało za jej przyjęciem. W Senacie powołano także zespół do spraw samorządu.

– Zachęcamy samorządowców do współpracy z zespołem senackim. Każda inicjatywa legislacyjna będzie przeanalizowana. Wielu z nas pracowało w samorządzie, jesteśmy otwarci na współpracę. Uważamy, że jest to jedna z najważniejszych ustaw przyjętych w wolnej Polsce – wyjaśnia senator Ryszard Świlski.

Fot. Marta Włodarczyk

OCENA GÓRNOŚLĄSKO-ZAGŁĘBIOWSKIEJ METROPOLII

Zdaniem senatora Zygmunta Frankiewicza, najwięcej materiału dyskusyjnego dostarczy analiza osiągnięć Górnośląsko-Zagłębiowskiej metropolii, czyli jedynego związku metropolitalnego działającego w Polsce na podstawie ustawy. Jak stwierdza, w ten sposób będzie można dokonać oceny, jak podobne związki będą działać w innych częściach kraju. Projekt funkcjonuje już 4 lata.

– Pierwsze miesiące to było uruchomienie wspólnego biletu i likwidacja trzech różnych taryf. Mieszkańcy naszych miast, gmin są w stanie podróżować na jednym bilecie z jednego końca metropolii na drugi, co wcześniej nie było możliwe. Pogłębiona integracja z kolejami regionalnymi, śląskimi, wprowadzenie bezpłatnych przejazdów dla dzieci i młodzieży do lat 16, prace nad koleją metropolitalną. To jest wiele rzeczy, których do tej pory nie udawało się zrobić – wylicza Kazimierz Karolczak przewodniczący zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii.

 

Marta Włodarczyk/pb

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj