W Pomorskim Urzędzie Wojewódzkim została podpisana umowa na modernizację kolejnego odcinka linii kolejowej 229 między Glinczem a Kartuzami.
Zaplanowany do modernizacji fragment to tzw. bajpas kartuski, który umożliwi ruch pociągów między Trójmiastem a Kościerzyną i Kartuzami w trakcie elektryfikacji i rozbudowy linii Gdynia – Kościerzyna.
– Inwestycja obejmie też przebudowę dworca w Kartuzach, który zostanie wydłużony, żeby mógł obsługiwać dłuższe składy pociągów – mówi prezes PKP PLK Ireneusz Merchel. – Zostanie wybudowana także łącznica kolejowa, dzięki czemu pociągi nie będą tracić 15-20 minut na zmianę kierunku. Bezpośrednio po wjeździe do Kartuz będą mogły jechać w kierunku Gdańska – dodaje.
Jak natomiast twierdzi wiceminister infrastruktury Marcin Horała, skończył się czas likwidacji linii kolejowych, teraz jest czas na modernizacje i przebudowy. – Już jesteśmy w procesach inwestycyjnych, które pozwolą na budowę tysięcy kilometrów nowych linii. Proszę też pamiętać o tym, że mamy też prace przygotowawcze prawie tysiąca kilometrów nowych linii kolejowych, w ramach programu inwestycyjnego Centralnego Portu Komunikacyjnego. To zupełnie nowa linia z południa Polski do węzła Trójmiasto, która pozwoli skrócić czas przejazdu do Warszawy o godzinę – mówi minister Horała.
(fot. Radio Gdańsk/Grzegorz Armatowski)
Rozbudowa całego układu kolejowego między Trójmiastem a Bydgoszczą ma być ukończona w 2026 roku, co oznacza, że najpóźniej wówczas żaden pociąg towarowy nie będzie już kursował przez centrum Gdańska. Ruch poprowadzony zostanie zmodernizowaną i zelektryfikowaną linią z Gdyni przez Kościerzynę do Bydgoszczy. Już trwają prace projektowe na tym odcinku. Podróżni też zyskają, bo pociągi pasażerskie pojadą szybciej.
– Dla ruchu towarowego to 120 km na godzinę, a dla ruchu pasażerskiego do 140 km – mówi prezes PKP PLK. – Na całej długości będzie to linia dwutorowa, a nie jednotorowa jak teraz. Z kolei od Gdańska Osowej do Gdyni linia trzytorowa z rezerwą terenu na czwarty tor.
– Inwestycje kolejowe przyniosą korzyć wszystkim mieszkańcom Pomorza – przekonuje wojewoda pomorski Dariusz Drelich. – Pociągi, które będą jeździć po zmodernizowanej linii, umożliwią dostęp do rynku pracy, do szkół, do specjalistycznych szpitali właśnie na terenie Trójmiasta, w najbardziej komfortowy dla mieszkańców sposób.
Grzegorz Armatowski