Lepsza komunikacja i większy potencjał gospodarczy. Dzięki inwestycji PKP PLK dostęp do portu w Gdańsku jest łatwiejszy, a transport ekologiczny i wydajniejszy.
O znaczeniu realizowanych zadań między innymi w Gdańsku mówili w środę podczas Międzynarodowych Targów Kolejowych TRAKO przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, portu, MTG i PKP PLK.
– Inwestycje kolejowe do polskich portów morskich, realizowane przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zwiększają możliwości obsługi portów i transportu towarów koleją oraz sprzyjają rozwojowi gospodarki. Projekty wykorzystują efektywnie środki unijne instrumentu CEF „Łącząc Europę” na rozwój i zwiększenie możliwości ekologicznego środka transportu, jakim jest kolej – mówił Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.
LEPSZE WARUNKI LOGISTYCZNE
Prezes Zarządu Portu Morskiego Gdańsk S.A Łukasz Greinke przyznaje, że prowadzone inwestycje już dają efekty. – Inwestycje, które zrealizowały PKP PLK na przedpolu portu to zmiana poprawy warunków, przyspieszenie procesów logistycznych zachodzących w porcie. To na czym nam zależy to to by moglibyśmy wysyłać z naszego portu pełne składy o pełnej długości 740 metrów z odpowiednim naciskiem 22,5 tony na oś i aby ta prędkość tranzytowa była jak najwyższa tak, byśmy mogli sprawnie konkurować z portami Europy Zachodniej – wyjaśnia.
ROZWÓJ W LICZBACH
W ramach projektu pn. „Poprawa infrastruktury kolejowego dostępu do portu Gdańsk” zakończono prace na stacji Gdańsk Zaspa Towarowa. Pociągi jeżdżą po przebudowanych torach z nową siecią trakcyjną. Takie efekty są także na liniach Gdańsk Główny – Gdańsk Zaspa Towarowa (nr 227 i 249), na stacji Gdańsk Wiślany oraz na linii Gdańsk Zaspa Towarowa – Gdańsk Wiślany (lk 722). Na stacji Gdańsk Port Północny pociągi towarowe korzystają z 32 nowych torów, a przygotowywany jest teren pod kolejną grupę.
Na liniach do gdańskiego portu zabudowano ponad 50 km torów i 165 rozjazdów. Budowane są nasypy i drogi dojazdowe do nowego bezkolizyjnego skrzyżowania wiaduktu drogowego w ciągu ul. Ku Ujściu. 100-metrowy wiadukt między stacjami Gdańsk Kanał Kaszubski – Gdańsk Port Północny, poprawi bezpieczeństwo w ruchu drogowym i kolejowym oraz usprawni komunikację w mieście.
KONIEC PRAC JESZCZE W TYM ROKU
Wartość prac realizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. w Gdańsku to ponad 1,1 mld zł netto. Prawie 40 proc. tej kwoty stanowi dofinansowanie unijne ze środków instrumentu finansowego Connecting Europe Facility (CEF) – „Łącząc Europę”. Zakończenie prac planowane jest do końca 2021 r.
Aleksandra Nietopiel/pb