Większość Polaków czyta etykiety kupowanych produktów. Jak wynika z badania Ipsos, z różną częstotliwością robi to aż 76% badanych. Najważniejszą dla nich informacją jest termin przydatności do spożycia (68%). Czy każdy potrafi poprawnie zinterpretować daty na opakowaniu? Niestety nie. Dlatego rusza kampania „Często dobre dłużej” – jej celem jest ułatwienie konsumentom rozumienia dat ważności i ograniczenie marnowania dobrych produktów.
Według danych Federacji Polskich Banków Żywności, aż 64% dorosłych nie wie, co oznaczają daty na opakowaniach produktów spożywczych. Nie potrafią wskazać różnicy pomiędzy „najlepiej spożyć przed” a „należy spożyć do”. 10% żywności marnuje się na skutek tego niezrozumienia, a to prowadzi do wyrzucania dobrych produktów.
Twórcy aplikacji „Too Good to Go” rozpoczęli kampanię „Często Dobre Dłużej”, która ma ułatwić rozumienie dat ważności. Na opakowaniach wybranych artykułów pojawią się piktogramy opatrzone hasłami „Popatrz, Powąchaj, Posmakuj”. Zachęcają one, by wykorzystując te zmysły zweryfikować, czy produkt po upływie daty minimalnej trwałości nadaje się do spożycia.
NA CZYM POLEGA RÓŻNICA W ZAPISIE?
Oznaczenie „najlepiej spożyć przed” odnosi się do jakości produktu, a producent zobowiązuje się, że nie zmieni on właściwości w zakresie smaku, wyglądu, zapachu i konsystencji do określonej daty. Po jej upływie produkt wciąż będzie bezpieczny do spożycia. Konsument sam może ocenić czy produkt może zostać spożyty.
Określenie „należy spożyć do” odnosi się głównie do świeżej i łatwo psującej się żywności. Po upływie daty na opakowaniu produkt uznawany jest za niebezpieczny dla zdrowia i nie można go spożywać.
– Diabeł tkwi w szczegółach. Jeżeli więc zachomikowałeś w swojej kuchni produkt, z datą: należy spożyć do, to nie wyrzucaj go od razu po minięciu terminu. Zacznij używać i ufać swoim zmysłom i sprawdź, czy rzeczywiście nadaje się do jedzenia. W ten sposób pomożesz planecie i swojemu portfelowi – czytamy na blogu „Too Good To Go”.
POD PATRONATEM MINISTERSTWA ROLNICTWA
Do „Często Dobre Dłużej” włączyło się już wiele marek. To pierwsza taka kampania w Polsce. Patronem honorowym jest Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi, a partnerami Federacja Polskich Banków Żywności, Polska Organizacja Handlu i Dystrybucji, Polska Izba Handlu, Polska Izba Żywności Ekologicznej.