Gdański port ogłosił przetarg na oddanie w najem długoterminowy zabudowanej nieruchomości o łącznej powierzchni ponad 27 ha. Teren znajduje się bezpośrednio przy pirsie rudowym w porcie północnym. Może być wykorzystany pod budowę terminala, który obsłużyłby wiele przeładunków.
Teren, który jest przedmiotem przetargu, znajduje się przy głębokowodnej części portu. – W połączeniu z inwestycjami, zarówno od strony lądu jak i wody, stanowi gwarancję sukcesu dla lokującego się tam biznesu – przekonuje Anna Drozd, rzecznik prasowy Zarządu Morskiego Portu Gdańsk S.A.
WADIUM: MILION ZŁOTYCH
Lokalizacja objęta jest aktualnym pozwoleniem na budowę, które obejmuje tory kolejowe, parking, drogi i infrastrukturę hydrotechniczną do cumowania statków. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nieruchomość przeznaczona jest pod zabudowę produkcyjno–usługową. Warunkiem przystąpienia do przetargu jest wpłacenie wadium w wysokości miliona złotych.
– Niewątpliwym atutem nieruchomości jest jej doskonałe skomunikowanie, zarówno od strony wody jak i lądu – zwraca uwagę Anna Drozd i dodaje, że ZMPG S.A. „nie szczędzi środków na inwestycje”. – W połowie roku dobiegła końca modernizacja wewnętrznego układu komunikacyjnego zlokalizowanego w porcie zewnętrznym, której celem było doprowadzenie ruchu kolejowego oraz samochodowego do głębokowodnych terminali przeładunkowych.
Wybudowanych lub przebudowanych zostało łącznie 7,2 km dróg, powstało 10 km nowych torów (łącznie z torem dojazdowym do oferowanej nieruchomości) oraz 4 mosty i 3 przepusty.
BĘDĄ KOLEJNE INWESTYCJE
Niebawem, jak zapowiadają przedstawiciele Portu Gdańsk, sfinalizowana będzie kolejna inwestycja, która ma przyczynić się do zwiększenia przepustowości kolejowej. To projekt, który realizują PKP Polskie Linie Kolejowe.
Z kolei o poprawę dostępu od strony morza do tej części portu zadbał już Urząd Morski w Gdyni. Do części prac zaangażowano największą na świecie pogłębiarkę. Tor podejściowy do portu północnego na całej długości ponad 6,4 tys. metrów jest szerszy o 250 m, a głębokość techniczna wynosi 18 m (czyli wzrosła o metr).
Tereny inwestycyjnego gdańskiego portu
(fot. mat. Port Gdańsk)
Bezpieczne wprowadzanie statków do portu zapewni nowa obrotnica. Jej wymiary są imponujące: średnica wynosi 750 metrów, a głębokość 17,5 m. Umożliwia to dwukierunkową żeglugę jednostek, również tych o większych rozmiarach i zanurzeniu, które wcześniej nie mogły jednocześnie wpływać i wypływać z tej części portu. Kolejnym milowym krokiem w rozwoju dostępu od strony wody było zakończenie budowy falochronów zewnętrznych, które miało miejsce we wrześniu tego roku.
Wszystkie te inwestycje mają zwiększyć konkurencyjność portu i udział w przeładunkach na Bałtyku.
– Naszym zadaniem jest stwarzanie możliwości i tak też czynimy – mówi Łukasz Greinke, prezes Portu Gdańsk. – Jeśli teren jest uporządkowany, dobrze uzbrojony i skomunikowany, to z pewnością znajdzie się inwestor. W Porcie Gdańsk mamy jeszcze ok. 120 ha, na których mogą zostać zrealizowane inwestycje – zwracają uwagę przedstawiciele portu.
mat. pras. Portu Gdańsk/oprac. tm/raf