– Zakończono część robót w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej, a trwają m.in. testy i regulacje mostu obrotowego – podsumowuje prace prowadzone na budowie Przekopu Mierzej Wiślanej Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
Na Mierzei powstaje nowa droga wodna z Zatoki Gdańskiej przez Zalew Wiślany do Elbląga. To odcinek o długości blisko 25 kilometrów.
– Zakończono już zasypywanie grodzy we wschodniej części portu osłonowego na Zatoce Gdańskiej, a w zachodniej części nastąpi to lada moment. W obu częściach zakończono też wbijanie stalowych ścianek szczelnych oraz zakładanie ściągów w części zasadniczej – mówi Andrzej Małkiewicz, naczelnik Wydziału Realizacji Inwestycji w Urzędzie Morskim w Gdyni. – Obecnie trwa wykonywanie narzutu z kamienia łamanego i układanie betonowych bloków, które ochronią konstrukcję falochronów przed działaniem sztormów i rozproszą energię falowania.
Jak przypomina Urząd Morski w Gdyni, budowa prowadzona na Mierzei Wiślanej jest pierwszą w Polsce, a drugą w Europie, na której zastosowano tę unikalną technologię zabezpieczającą falochrony, ale to nie jedyne prace w tym rejonie.
(fot. mat. Urzędu Morskiego w Gdyni)
KANAŁ I ŚLUZA W BUDOWIE
Zakończono już budowę oczepów nabrzeża w części południowej. Obecnie generalny wykonawca pierwszego etapu prac skupia się m. in. na wykonywaniu oczepów w części północnej. Buduje też pochylnie dla zwierząt. Prace idą sprawnie, zgodnie z harmonogramem.
– W samej śluzie trwa wykonywanie oczepów na ścianach, kieszeni bramy północnej, budynku bloku napędowego bramy południowej i kanałów obiegowych na bramie północnej – wylicza Jacek Szymański, dyrektor projektu z konsorcjum NDI/Besix. – Montowane są również obrzeża kamienne oraz szyny górne i boczne na bramie północnej, a także obrzeża stalowe na bramie południowej. Poza tym scalana jest konstrukcja stalowa bramy południowej w kieszeni południowej. Zamontowano też obrzeża kamienne na bramie południowej.
MOST DO TESTÓW I REGULACJI
– Ważnymi dla inwestycji obiektami są również dwa mosty obrotowe, otwierane naprzemiennie, gdy przez budowany kanał żeglugowy będą płynęły jednostki – przypomina gdyński Urząd Morski. – Dzięki temu ruch z drogi krajowej 501 nie będzie wstrzymywany. Pierwszy z mostów już latem został oddany do użytku. Obecnie wykańczany jest most północny. Ostatnio zamontowano wózki jezdne, trwa montaż wspór rygli na podporach. Przeprowadzane są testy i regulacje mechanizmów ruchomych mostu.
Oba obiekty są identyczne w swojej konstrukcji i unikatowe w skali kraju, ponieważ są jednymi z najdłuższych tego typu obiektów obrotowych w Polsce. Łączna długość jednego to ponad 60 metrów, a masa konstrukcji stalowej ustroju wraz z przeciwwagą to ok. 550 – 560 ton.
Perełką tej inwestycji jest też powstająca na Zalewie Wiślanym sztuczna wyspa, która docelowo będzie miała 181 hektarów. Ma się stać rajem dla ptaków, które już ją odwiedzają. Na ukończeniu są tam prace związane z pogrążaniem ścianek szczelnych. Cały czas odbywa się montaż ściągów i wykonywanie geotub. Trwają też roboty czerpalne oraz zasypywanie grobli wyspy. Wykonywany jest narzut z kamienia hydrotechnicznego.
(fot. mat. Urzędu Morskiego w Gdyni)
Przyszłe miesiące zapowiadają się na pierwszym etapie inwestycji nie mniej intensywnie. W planach są m. in. zakończenie zasypywania grodzy na falochronie zachodnim, dalsze roboty w rejonie kanału i śluzy oraz na sztucznej wyspie, a także wykończanie mostu północnego.
– Kontynuowane też będą prace z branży elektrycznej, teletechnicznej i sanitarnej, np. montaż złączy elektrycznych, szaf oświetleniowych i rozdzielnic systemu sterowania, budowa sieci elektroenergetycznych i teletechnicznych czy kanalizacji deszczowej we wschodnim rejonie śluzy oraz wzdłuż nabrzeża postojowego – informuje Urząd Morski w Gdyni.
Budowa kanału na Mierzei Wiślanej, a więc pierwszej części całej inwestycji, ma zakończyć się w 2022 roku.
Mat. Urzędu Morskiego w Gdyni/oprac. tm