Ponad 80 proc. Polaków w ostatnim roku zrobiło zakupy przez internet. Najczęściej w ten sposób kupowano ubrania, obuwie i elektronikę – wynika z badania „Polacy na e-zakupach 2021”.
Jak wskazano, rośnie liczba nabywców online, a korzystanie z e-handlu jest już codziennością dla zdecydowanej większości Polaków.
KTO NAJCZĘŚCIEJ KUPUJE PRZEZ INTERNET?
Ponad 80 proc. ankietowanych zadeklarowało, że w ostatnim roku kupowało przez internet, a 35 proc. z nich robiło to nawet klika razy w miesiącu. – Zakupy w internecie częściej niż kobiety (78 proc. spośród wszystkich ankietowanych kobiet) robią mężczyźni (83 proc.). Handel online cieszy się również największą popularnością wśród mieszkańców małych miast do 50 tys. mieszkańców (85 proc.). Z kolei w ujęciu pokoleniowym, zdecydowanymi liderami zakupów w sieci są osoby młode, w wieku 18-29 lat. Aż 93 proc. z nich kupuje właśnie w ten sposób – podano.
W ocenie autorów badania młodzi ludzie wychowali się w czasach powszechnej dostępności internetu, dlatego traktują e-commerce jako naturalne miejsce zakupu poszukiwanych przez nich produktów.
NAJPOPULARNIEJSZE BRANŻE NA RYNKU ONLINE
Jak wynika z badania, największym beneficjentem na rynku online jest branża odzieżowa. Blisko połowa (49 proc.) ankietowanych odpowiedziała, że najczęściej kupuje w internecie ubrania. Co trzeci badany kupuje w internecie również obuwie. Trzecią najczęściej kupowaną grupą produktów w sieci jest elektronika, po którą sięga 23 proc. ankietowanych.
CENA TOWARU TO NAJWAŻNIEJSZY CZYNNIK
Według autorów badania Polacy najczęściej czerpią wiedzę o promocjach z reklam internetowych (26 proc.), mediów społecznościowych (19 proc.) oraz newsletterów (15 proc.). Spora część Polaków dowiaduje się również o dostępnym asortymencie i wyprzedażach z artykułów na portalach internetowych (11 proc.).
Jak wskazał dyrektor Departamentu Sprzedaży i Relacji z Klientami Biznesowymi Patryk Perliński, dla ponad połowy Polaków (54 proc.) czynnikiem decydującym o wyborze e-sklepu jest przede wszystkim cena poszukiwanego towaru. – Dlatego podczas Black Friday chętnie skorzystają z promocji – ocenił.
Badanie Santander Consumer Banku zostało zrealizowane we wrześniu przez Instytut Badań Rynkowych i Społecznych (IBRiS) w ankiecie telefonicznej, na reprezentatywnej grupie 1002 dorosłych Polaków.
PAP/am