W osiemdziesięciu procentach zaawansowane są prace przy przekopie Mierzei Wiślanej. Nowa droga wodna ma połączyć Zatokę Gdańską z Zalewem Wiślanym.
Jak informuje Urząd Morski w Gdyni, obecnie dwie z trzech części inwestycji są w trakcie realizacji – część pierwsza, obejmująca całość prac na Mierzei Wiślanej wraz z budową sztucznej wyspy oraz część druga, czyli obudowa rzeki Elbląg wraz z budową mostu w Nowakowie. W ramach trzeciej części planowane jest pogłębianie toru wodnego na Zalewie Wiślanym i rzece Elbląg. W toku jest już pierwszy z dwóch zaplanowanych przetargów.
– Na Mierzei Wiślanej zaawansowanie prac wynosi około 80 procent. Zakończono część robót w portach osłonowych na Zatoce Gdańskiej, trwają testy i regulacja mechanizmów drugiego mostu obrotowego. Bliskie ukończenia jest też pogrążanie ścianek szczelnych sztucznej wyspy. W samym kanale żeglugowym i śluzie montowane jest wyposażenie hydrotechniczne. Gotowy jest także budynek Kapitanatu Nowy Świat. Planowane zakończenie tej części to trzeci kwartał 2022 roku – wylicza Magdalena Kierzkowska, rzecznik prasowy Urzędu Morskiego w Gdyni.
PRACE CORAZ BARDZIEJ ZAAWANSOWANE
Jak informuje rzecznik, na rzece Elbląg, w ramach drugiej części inwestycji, również trwają intensywne prace. Prowadzone są roboty związane ze wzmacnianiem podłoża gruntowego pod drogę prowadzącą do mostu, który powstanie w Nowakowie. Przygotowane są drogi technologiczne, trwa już obudowywanie nowego odcinka toru wodnego na rzece Elbląg za pomocą ścianek szczelnych. Umowa na to zadanie została podpisana 20 kwietnia tego roku, a czas jego realizacji wynosi 24 miesiące.
TRZECI ETAP
Przed Urzędem Morskim stoi teraz trzeci etap inwestycji. Jest to budowa toru wodnego wraz z oznakowaniem nawigacyjnym. Odcinek toru objęty najbliższym, ogłoszonym w tym miesiącu przetargiem, to ok. 8200 m na Zalewie Wiślanym. Wykonawca będzie miał 11 miesięcy na wykonanie zadania, lecz nie później niż do dnia 28 lutego 2023 roku. Przetarg na dalszą cześć toru wodnego zostanie ogłoszony w pierwszym kwartale 2022 roku.
Witold Chrzanowski/pb