– Chcemy, aby wraz z wielką inwestycją, jaką jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, rozwinęły się porty Zalewu Wiślanego. Na przebudowie Portu Rybackiego we Fromborku zyskają zarówno mieszkańcy, jak i cały region – ocenił w piątek 10 grudnia wiceminister infrastruktury Grzegorz Witkowski.
W piątek Urząd Morski w Gdyni podpisał umowę na przebudowę Portu Rybackiego we Fromborku. Przetarg na realizację inwestycji wygrała Korporacja Budowlana Doraco Sp. z o.o. Wartość umowy to 17 mln zł, a czas na jej wykonanie wyniesie 20 miesięcy. Modernizacja portu w całości finansowana jest z budżetu państwa, ze środków inwestycyjnych Urzędu Morskiego w Gdyni.
– Cieszę się, że jest to kolejne przedsięwzięcie realizowane przez Urząd Morski w Gdyni na Zalewie Wiślanym. Chcemy, aby wraz z wielką inwestycją, jaką jest budowa kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną, rozwinęły się porty Zalewu Wiślanego. Dzięki tej inwestycji zyskają mieszkańcy oraz cały region – ocenił podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury Grzegorz Witkowski.
LEPSZE PARAMETRY UŻYTKOWE I BEZPIECZNIEJSZE UŻYTKOWANIE
W wyniku przebudowy poprawie ulegną parametry użytkowe portu, w tym dopuszczalne obciążenie użytkowe i jego głębokość (z -1,5 m do -2,5 m).
– Dzięki przebudowie ulepszona zostanie konstrukcja hydrotechniczna, będąca aktualnie w złym stanie technicznym. Powiększony i pogłębiony zostanie również basen portowy, co wpłynie na zwiększenie ilości miejsc postojowych, wielkość wchodzących jednostek oraz poprawę bezpieczeństwa żeglugi – wyjaśnił dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
Warunki bezpiecznego użytkowania zapewnione zostaną również poprzez wymianę wyposażenia nabrzeży oraz nawierzchni, przebudowę slipu czy zapewnienie elementów zagospodarowania oraz infrastrukturę techniczną (w tym przyłącza, oświetlenie, hydranty).
WIELKA SZANSA NA ZWIEKSZENIE RUCHU TURYSTYCZNEGO
We Fromborku, mieście Mikołaja Kopernika i średniowiecznego zespołu katedralnego, port rybacki ma znaczenie gospodarcze i turystyczne.
Burmistrz Fromborka Zbigniew Pietkiewicz ocenił, że nowe otwarcie wód Zalewu Wiślanego po ukończeniu kanału żeglugowego przez Mierzeję Wiślaną to ogromna szansa na zwiększenie ruchu turystycznego, białej floty, oraz próby wyjścia ze schematu jednodniowego pobytu turysty na naszych terenach, co w chwili obecnej stało się wręcz normą.
DUŻY ZAKRES PRAC MODERNIZACYJNYCH
Kolejnym krokiem będą starania o pozyskanie środków finansowych zewnętrznych z przeznaczeniem na dalszy rozwój strefy „B” obszaru ochrony uzdrowiskowej, kontynuacji modernizacji falochronu tzw. „starego molo”, czy stworzenie mariny dla różnych jednostek pływających, która stałaby się częścią składową i naturalnym uzupełnieniem zachodniej części fromborskiego portu – wyjaśnił Pietkiewicz.
Przebudowa fromborskiego Portu Rybackiego obejmować będzie nabrzeże zachodnie, nabrzeże wschodnie, południowe, slip, nawierzchnie na nabrzeżach i ich zapleczach oraz niezbędne instalacje wodnokanalizacyjne i elektryczne. Prace remontowe natomiast dotyczyć będą Falochronu Wschodniego i Zachodniego (w tym wymianę nawierzchni, odbojnic, drabinek wyjściowych, uzupełnienie ubytków w oczepach) oraz opaski brzegowe po stronie wschodniej i zachodniej.
W ramach prac wykonawca przeprowadzi roboty rozbiórkowe, ziemne, hydrotechniczne, sanitarne oraz elektryczne. Inwestycja poprawi warunki postojowe jednostek pływających, warunki wyładunku i obsługi statków, jak również zwiększy ochronę basenu portowego przed nadmiernym falowaniem.
INWESTYCJE INFRASTRUKTURALNE
To nie jedyna inwestycja Urzędu Morskiego w Gdyni w rejonie Zalewu Wiślanego i Mierzei. Obecnie przebudowywana jest przystań pasażerska w Krynicy Morskiej. Niedawno oddano tam do użytkowania 4-km wał przeciwpowodziowy z ciągiem spacerowym na jego koronie. Kontynuowane są też, w ramach drugiego etapu, prace remontowe w porcie rybackim Nowa Pasłęka. Natomiast w październiku rozpoczęto roboty podczyszczeniowe w portach Tolkmicko, Krynica Morska, Suchacz, a także na podejściu do Fromborka.
Największą inwestycją infrastrukturalną na tym obszarze jest budowa drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską. Wszystkie nasze działania inwestycyjne mają jeden wspólny cel, a mianowicie zapewnienie bezpieczeństwa żeglugi oraz poprawę dostępności do portów i przystani od strony wody – podkreślił dyr. Urzędu Morskiego w Gdyni Wiesław Piotrzkowski.
PAP/aka