Firma Nextbike po raz czwarty odwo?a?a si? do Krajowej Izby Odwo?awczej w sprawie nowego Mevo. Spó?ka bra?a udzia? w trwaj?cym 1,5 roku post?powaniu na obs?ug? systemu roweru metropolitalnego, ale ostatecznie nie z?o?y?a oferty.
– Nie zgadzamy si? z odwo?aniem – poinformowa?a Dagmara Kleczewska, kierownik projektu Mevo. – W poniedzia?ek w godzinach nocnych do KIO wp?yn??o odwo?anie Nextbike Polska SA w restrukturyzacji na wybór najkorzystniejszej oferty w post?powaniu na nowe Mevo. Zostali o tym poinformowani pozostali uczestnicy post?powania. W naszej ocenie wszystkie czynno?ci w post?powaniu zosta?y przeprowadzone prawid?owo, zgodnie z prawem zamówie? publicznych – wyja?ni?a.
To ju? czwarte odwo?anie tej spó?ki do KIO w post?powaniu na Mevo. Wcze?niej spó?ka domaga?a si? m.in. przesuni?cia sk?adania ofert o pó? roku, bo jak sama przyzna?a nie jest gotowa na z?o?enie oferty, a co najwa?niejsze – na spe?nienie oczekiwa? mieszka?ców, którzy czekaj? na powrót Mevo. – Czekamy na dalsze czynno?ci KIO w zwi?zku z wniesionym odwo?aniem – powiedzia?a Kleczewska.
Z trzech firm, bior?cych udzia? w trwaj?cym 1,5 roku post?powaniu dot. obs?ugi przez 6 lat w 16 gminach nowego Mevo, oferty z?o?y?y dwie firmy. Nextbike Polska SA w restrukturyzacji ostatecznie nie przed?o?y? oferty. Konsorcjum BikeU (Polska) i Freebike (Czechy) z?o?y?o ofert? na kwot? 365 mln z?, a firma City Bike Global SA (CBG) z podwykonawc? Geovelo ze Szczecina na kwot? 159 mln z?. Po zbadaniu ofert, analizach ekspertów i prawników, a tak?e po pozytywnej opinii bieg?ego rzeczoznawcy, komisja przetargowa zdecydowa?a 24 grudnia 2021 roku o wyborze spó?ki City Bike Global SA. Hiszpa?ska spó?ka zarz?dza ponad 30 tysi?cami rowerów w Finlandii (Helsinki, Espoo, Vantaa, Tampere), Szwecji (Sztokholm – uruchomienie w marcu 2022 r., 5100 rowerów elektrycznych), Francji (Clermont-Ferrand) i Peru (Lima), a obecnie uczestniczy w publicznych przetargach rowerowych m.in. na ?l?sku, w Marsylii (Francja), Cote Basque (Francja), Oulu (Finlandia) i Surco oraz Surquillo (Peru).
AFERY ZWI?ZANE Z FUNKCJONOWANIEM MEVO W GDA?SKU
Wprowadzenie Mevo w Gda?sku od pocz?tku odbywa?o si? z licznymi nieprawid?owo?ciami. System mia? zosta? uruchomiony w po?owie listopada 2018 roku, ale operator kilka razy przek?ada? termin, t?umacz?c si? konieczno?ci? doskonalenia aplikacji i systemu GPS. Ostatecznie rowery publiczne pojawi?y si? na ulicach Gda?ska 26 marca 2019 roku, przy czym zamiast zapowiadanych 4080 by?y tylko 1224 rowery.
Na tym nie ko?czy?y si? problemy. Gda?szczanie narzekali na k?opoty z relokacj? jedno?ladów – Tomasz Janiszewski z Forum Rozwoju Aglomeracji Gda?skiej wskazywa?, ?e w godzinach porannych znalezienie roweru we Wrzeszczu graniczy z niemo?liwo?ci?, podczas gdy w Oliwie wiele pojazdów stoi niewykorzystanych. Jednak najwi?kszym problemem by?y roz?adowane baterie. Pracownicy odpowiedzialnej za obs?ug? rowerów firmy Nextbike nie nad??ali z ich wymian?. W efekcie zdarza?o si?, ?e spo?ród teoretycznie dost?pnych 500 rowerów w praktyce do u?ytku nadawa?o si? tylko 150. Wiele osób narzeka?o te? na mankamenty d?ugo doskonalonej aplikacji, która mia?a nalicza? op?aty za pozostawienie jedno?ladu poza wyznaczonym miejscem równie? wtedy, gdy pojazd znalaz? si? na stacji.
Po rozwi?zaniu umowy z operatorem pierwszej wersji Mevo na jaw wysz?a kolejna afera – okaza?o si?, ?e na kontach u?ytkowników pozosta?y niezwrócone ?rodki z abonamentów. NB Tricity – spó?ka-córka Nextbike Polska – mia?a te? nieuregulowane zobowi?zania wobec Obszaru Metropolitalnego Gda?sk Gdynia Sopot. Po wypowiedzeniu firmie umowy ??czna wysoko?? kar wynosi?a 8 054 581,20 z?, czyli 20 proc. warto?ci umowy.