140 milionów z?otych przedstawiciele rz?du przeznaczyli na nowy prom dla Polskiej ?eglugi Ba?tyckiej. Operator „Polferries” ?rodki w formie papierów warto?ciowych otrzyma? od Skarbu Pa?stwa. Jak zapowiedzia? we wtorek, 10 stycznia, wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk: „od ko?ca 2023 roku nowoczesna jednostka zacznie p?ywa? na linii ?winouj?cie – Ystad”.
– To odpowied? dla tych wszystkich, którzy twierdzili, ?e Polska ?egluga Ba?tycka ma by? zlikwidowana lub po??czona, albo ?e rzekomo ma przej?? w daleko id?ce formy reorganizacji. Chcemy zdecydowanie temu zaprzeczy? – wyja?nia? Gróbarczyk.
Jak mówi Andrzej Madejski, prezes P?B, pieni?dze to stabilna baza do rozpocz?cia rozmów z armatorami, którzy chc? sprzedawa? jednostki, a tak?e ze stoczniami, które s? w ko?cowej fazie budowy jednostek.
SZÓSTY PROM P?B
– B?dzie to szósty prom Polskiej ?eglugi Ba?tyckiej. Kolejny (jako jeden z trzech budowanych dla spó?ki Polskie Promy w Gda?skiej Stoczni Remontowej) do??czy w 2025 roku – podkre?li? Madejski.
– To jednostka o d?ugo?ci oko?o 200 metrów, za? linia ?adunkowa wynosi 4,1 kilometra. B?dzie to jednostka proekologiczna, nap?dzana paliwem gazowym w uk?adzie hybrydowym. B?dzie mia?a poprawiaj?ce sterowno?? nap?dy azymutalne – dodaje.
?
W ubieg?ym roku promy Polferries przewioz?y na Ba?tyku 341 tysi?cy pasa?erów, ponad 156 tysi?cy aut osobowych i 161 tysi?cy ci??arówek. Operator firmy deklaruje, ?e prawdopodobnie od po?owy roku promy do Nynäshamn b?d? odp?ywa?y z nowego terminalu w gdy?skim porcie. Przewo?nik nie zamierza jednak opuszcza? terminalu Westerplatte.
(fot. Radio Gda?sk/Sebastian Kwiatkowski)
– Jeszcze kilka lat temu Polska ?egluga Ba?tycka mia?a by? sprzedana za przys?owiow? „czapk? gruszek”. Dzi? pot??nieje na Ba?tyku – oceni? pose? Czes?aw Hoc.
POS?UCHAJ MATERIA?U NASZEGO REPORTERA:
Sebastian Kwiatkowski/aKa