Pakiet Fit for 55 szansą czy zagrożeniem dla transportu morskiego? Dyskusja oraz podpisanie umowy na pogłębienie toru morskiego w gdyńskim porcie

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Polski Rejestr Statków S.A. wspólnie z Uniwersytetem Morskim w Gdyni zorganizowały seminarium „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”. W trakcie wydarzenia podpisano umowę na pogłębienie toru morskiego w gdyńskim porcie.

Pakiet „Fit for 55” to zestaw kilkunastu projektów legislacyjnych, którym przyświeca dążenie do podwyższenia celów klimatycznych Unii Europejskiej i jej krajów członkowskich.

Unia Europejska zmierza do osiągnięcia neutralności klimatycznej do 2050 roku. W związku z tym planuje zmniejszenie emisji dwutlenku węgla i innych gazów cieplarnianych do 2030 roku o 55 proc. w porównaniu z obecnie obowiązującym poziomem 40 proc. emisji.

– Polski Rejestr Statków S.A. i Uniwersytet Morski w Gdyni włączają się w merytoryczną dyskusję o pakiecie Fit for 55 w kontekście transportu morskiego. Liczymy na to, że przedstawiciele armatorów, stoczni, biur projektowych i producentów wyposażenia statków przedstawią swoje stanowiska, co pozwoli na szeroką wymianę poglądów i konstruktywne wnioski dla branży i polskiego rządu – podkreślają organizatorzy.

MAREK GRÓBARCZYK: „TO OGROMNA SZANSA”

Polska branża morska jest w stanie zrealizować politykę Zielonego Ładu Unii Europejskiej, choć nie bez problemów – mówiono podczas konferencji. Eksperci, a w rozmowach brała ich udział niemal setka, porównują ten proces do odbudowy polskiej gospodarki morskiej sprzed stu lat.

– Dla branży morskiej propozycje Komisji Europejskiej w ramach Fit for 55 to jest też ogromna szansa. Wciąż jednak jest więcej pytań, niż odpowiedzi – zaznacza wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk. – Stoimy u progu zasadniczych zmian. Gospodarka niskoemisyjna – czy jest dobra, osiągalna, możliwa, czy nie skończy się tak, jak z budową jednostek, czyli że to ma wszystko wywędrować gdzieś w świat? To wszystko musi być przez nas na tyle mocno omówione, żebyśmy byli świadomi tego, co chcemy zrobić – przekonuje.

Podkreślił, że resort stawia na rozwój morskiej energetyki wiatrowej.

W TRAKCIE SEMINARIUM PODPISANO UMOWĘ

Umowę na pogłębienie toru podejściowego do portu w Gdyni podpisał Urząd Morski w Gdyni z wykonawcą – konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Robót czerpalnych i Podwodnych Sp. z o.o. – Lider, Rohde Nielsen A/S – Partner i Van den Herik Kust-en Oeverwerken B.V. – Partner.

– Tor podejściowy zostanie pogłębiony do 17 metrów i poszerzony do 280 metrów. Zostanie wykonane także nowe oznakowanie nawigacyjne, czyli trasa szybkiego ruchu do portu, który ma się rozwijać i przyjmować statki o długości do 400 metrów – mówił Radiu Gdańsk kpt. ż.w. Wiesław Piotrzkowski, dyrektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Całość inwestycji oszacowano na kwotę 130 mln zł, ponad 100 mln zł pochodzić będzie z funduszy unijnych.

Z inwestycji zostanie pozyskanych około 3,5 mln m sześc. urobku, którego część będzie wbudowana w plaże nękane ostatnio przez sztormy.

BEZPIECZNIEJSZY PORT

– Port Gdynia, będący częścią transeuropejskiej sieci transportowej biegnącej miedzy Bałtykiem a Morzem Adriatyckim, dostosowuje swoją infrastrukturę do zmieniających się wymagań armatorów i firm z branży morskiej. Dzięki kolejnym inwestycjom poprawiamy bezpieczeństwo portu, jednocześnie w znacznym stopniu zwiększając potencjał przeładunkowy portu, co ma swoje odzwierciedlenie w corocznych rekordach portu. Zrealizowana inwestycja poprawi wydajność i pozwoli na zapewnienie najwyższej jakości usług portowych – mówił Jacek Sadaj, prezes Zarząd Morskiego Portu Gdynia.

WIĘKSZY POTENCJAŁ PRZEŁADUNKOWY

– Projekt realizowany wspólnie przez administrację morską i podmiot zarządzający portem jest dobrym przykładem skutecznego działania na rzecz rozwoju polskiej gospodarki morskiej. Infrastruktura dostępowa od strony wody, za którą odpowiadają urzędy morskie, oprócz bezpieczeństwa nawigacyjnego, daje bezpośrednią korzyść dla budżetu państwa. Jej modernizacja wprost zwiększa potencjał przeładunkowy, co wyraźnie widoczne jest w corocznych rekordach odnotowywanych przez nasze porty – dodaje obecny na uroczystości wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

ZEROEMISYJNOŚĆ

Wiceminister uczestniczył w seminarium pod hasłem „Fit for 55. Szanse i zagrożenia dla transportu morskiego”.

– Dla branży morskiej propozycje Komisji Europejskiej w ramach Fit for 55 to jest też ogromna szansa -dodał wiceminister infrastruktury Marek Gróbarczyk.

Podkreślił, że resort stawia na rozwój morskiej energetyki wiatrowej.

(Fot. Radio Gdańsk/Anna Rębas)

Wydarzeniu patronują Ministerstwo Infrastruktury oraz Ministerstwo Klimatu. Organizatorem konferencji był Polski Rejestr Statków

Anna Rębas/Marcin Lange/MarWer/mrud/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj