„Tylko ja. Tylko ty”. W piątek premiera nowego słuchowiska Radia Gdańsk

(graf. Radio Gdańsk)

„Tylko ja. Tylko ty” – to nowe słuchowisko Radia Gdańsk, którego autorką i reżyserką jest Agata Olszewska, a za realizację dźwięku odpowiadał Jacek Puchalski. To poruszająca opowieść o samotności i pragnieniu miłości, oraz o relacjach, w których uczucie przestaje być spotkaniem dwojga ludzi, a zaczyna przypominać pole walki o kontrolę. W obsadzie znaleźli się znakomici aktorzy Teatru Wybrzeże, znani także z wielu ważnych ról filmowych i serialowych: Piotr Witkowski, Dorota Kolak i Dorota Androsz. Muzykę napisał Tomasz Perz, a całość wyprodukował Konrad Mielnik. Premiera na antenie Radia Gdańsk w piątek 19 grudnia o godz. 18:05.

O MIŁOŚCI, KTÓRA KARMI SIĘ GŁODEM

„Tylko ja. Tylko ty” to intymne słuchowisko o miłości rodzącej się z głodu bliskości oraz o cenie, jaką płaci się za oddanie siebie drugiemu człowiekowi bez reszty. Agata Olszewska stworzyła opowieść zanurzoną w emocjonalnej rzeczywistości współczesnych relacji, w której potrzeba bycia zauważonym i kochanym staje się podatnym gruntem dla manipulacji, dominacji i narcystycznej gry.

Słuchacze mogą śledzić jak relacja Aleksandry i Andrzeja rozwija się od fascynacji i obietnicy spełnienia ku coraz bardziej dusznemu uwikłaniu. Miłość, która początkowo daje poczucie sensu i bezpieczeństwa, stopniowo odsłania swoje drugie oblicze – związek z narcyzem, w którym jedno z partnerów żywi się uwagą, podziwem i podporządkowaniem drugiego. Tytułowe „tylko ja” i „tylko ty” przestają być romantycznym wyznaniem, a stają się żądaniem i emocjonalnym szantażem.

W słuchowisku śledzimy mechanizmy emocjonalnej zależności: idealizację i love bombing, gaslighting, subtelną przemoc psychiczną i powolne wymazywanie granic. W tle wybrzmiewa potężny głód miłości – potrzeba bycia widzianym, wysłuchanym i wybranym. To on sprawia, że bohaterka ignoruje sygnały ostrzegawcze i trwa w relacji, choć ta coraz wyraźniej prowadzi ku destrukcji. To słuchowisko szczególnie rezonujące w kontekście współczesnych dyskusji o przemocy emocjonalnej i relacjach narcystycznych, wywołanych m.in. przez głośny film „Dom Dobry” w reż. Wojciecha Smarzowskiego.

(graf. Radio Gdańsk)

GWIAZDORSKA OBSADA

Piotr Witkowski, aktor teatralny, filmowy i serialowy, którego kariera nabrała zawrotnego tempa w ostatnich latach, znany jest szerokiej publiczności z filmu „Proceder” oraz produkcji Netflixa „Idź przodem, bracie” i „Operacja: Soulcatcher”. Można go także podziwiać w znakomitej komediowej roli w „Potopie” – spektaklu Teatru Wybrzeże w reżyserii Michała Siegoczyńskiego. W słuchowisku Radia Gdańsk stworzył postać Andrzeja: uwodzicielską, niejednoznaczną i niepokojącą. Jego interpretacja subtelnie odsłania mechanizmy narcystycznej osobowości: potrzebę kontroli, manipulacji i dominacji skrytej pod pozorem siły i czułości.

Piotr Witkowski (fot. Aldona Karczmarczyk)

Dorota Androsz, od 2007 roku nieprzerwanie związana jest z Teatrem Wybrzeże, gdzie stworzyła szereg ról uznawanych dziś za kanoniczne dla współczesnego repertuaru tej sceny. Można ją oglądać m.in. w spektaklach „Nora”, „Czego nie widać”, „Memling, czyli historia końca świata”, „Nieczułość”, czy „Romeo i Julia is not dead”. Znana jest ponadto z serialu „Skazana”, oraz takich produkcji, jak „Rojst” czy „Kamerdyner”. W „Tylko ja. Tylko ty” zbudowała postać Aleksandry z wyjątkową wrażliwością. Jej głos prowadzi słuchacza przez pełne spektrum emocji – od potrzeby miłości, przez fascynację, aż po stopniowe gaśnięcie i utratę siebie.

Dorota Androsz (fot. Marta Kaczmarek)

Całość fantastycznie dopełniła Dorota Kolak, uwielbiana przez publiczność aktorka, znana z wybitnych kreacji teatralnych u najważniejszych reżyserów, takich jak Jan Klata, Grzegorz Wiśniewski czy Anna Augustynowicz; a także z ról filmowych i serialowych m.in. w „Chce się żyć”, „Zabawa, zabawa”, „Powidoki”, „Ciemno, prawie noc” czy „Przyjaciółki”. W słuchowisku „Tylko ja. Tylko ty” Dorota Kolak wnosi ciekawą niejednoznaczność postaci. Jej interpretacja wykracza poza schemat „klasycznej matki”, stając się przejmującym portretem postaci uwikłanej w emocjonalne mechanizmy, które współtworzą dramat bohaterów.

Dorota Kolak (fot. Radio Gdańsk/Paweł Marszałkowski)

WAŻNA ROLA MUZYKI

Artystyczny kształt słuchowiska „Tylko ja. Tylko ty” jest efektem współpracy wielu twórców. Nad produkcją całego słuchowiska czuwał Konrad Mielnik. Muzyka Tomasza Perza buduje wewnętrzny rytm słuchowiska, subtelnie prowadząc słuchacza przez kolejne fazy emocjonalnego uwikłania, od fascynacji po niepokój i narastające poczucie zagrożenia. Katarzyna Libront, odpowiedzialna za partie wokalne, wnosi do narracji element liryczny i intuicyjny. Jej głos nie tyle ilustruje akcję, co staje się emocjonalnym komentarzem, podkreślając napięcia i niewypowiedziane sensy relacji bohaterów. Za precyzyjne ukształtowanie przestrzeni dźwiękowej odpowiada Jacek Puchalski, którego realizacja akustyczna nadaje opowieści głębię, klarowność i dramaturgiczną spójność. Całość zamyka reżyseria Agaty Olszewskiej, która debiutuje w tej roli w teatrze radiowym. Jako reżyserka jest konsekwentna i świadoma a swoją pracę opiera na zaufaniu do aktora i siły słowa, wydobywając z tekstu to, co najważniejsze.

Tomasz Perz, Jacek Puchalski, Katarzyna Libront, Agata Olszewska (fot. Radio Gdańsk/Paweł Marszałkowski)

Premiera słuchowiska „Tylko ja. Tylko ty” w Radiu Gdańsk – piątek 19 grudnia godz. 18:05.

Radio Gdańsk

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj