Walka z fake newsami tematem konferencji. Eksperci: edukacja medialna potrzebna jest w każdym wieku

(Fot. Adobe Stock)

Edukacja medialna we współczesnym świecie jest niezwykle przydatna nie tylko dla twórców, ale również dla odbiorców. Dezinformacja i fake newsy to tematy, które zostały rozwinięte w hotelu Uroczysko w Cedzynie, gdzie odbyła się konferencja naukowa „Edukacja Medialna – co oznacza?”, zorganizowana przez Radio Kielce. 

Ostatnie wydarzenia na świecie wpłynęły na rozwój dezinformacji i odzwierciedliły, w jakim miejscu stoi edukacja medialna w naszym kraju. To, jak niebezpieczną bronią jest m.in. fake news, pokazały COVID-19 oraz wojna w Ukrainie.

Z dezinformacją walczy serwis „Fakehunter”, który został stworzony przez Polską Agencję Prasową. – Serwis „FakeHunter”, w ciągu dwóch i pół roku zdementował około 1,7 tys. informacji. Około 500 z nich dotyczyło wojny w Ukrainie – powiedział Wiktor Świetlik, jeden ze współtwórców projektu.

– Dezinformacja, która jest w stanie zaistnieć w sieci, jest na tyle duża, że jest w stanie zmieniać zachowania społeczeństw. Edukacja medialna to świadome, krytyczne korzystanie z mediów. Jeżeli się nie nauczymy, nie wyrobimy pewnych nawyków sprawdzania informacji, weryfikowania ich, to niestety, nie poradzimy sobie we współczesnym świecie i będziemy narażeni na różnego rodzaju ataki dezinformacyjne – powiedział Witold Kołodziejski, przewodniczący Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji.

Dr Paulina Prędotka, dyrektor Centrum Edukacji Medialnej w Kielcach, zwróciła uwagę na to, że skuteczna obrona przed dezinformacją jest kluczowym wymogiem XXI wieku. Dotyczy to także postprawdy oraz fake newsów.

– Przede wszystkim musimy być świadomymi odbiorcami informacji, ale także świadomie popularyzować treści. Ważne jest krytyczne spojrzenie na informacje, które czytamy i docierające do nas przekazy. Niezwykle ważne jest porównywanie informacji, docieranie do ich źródeł, a także poznanie ich autora. Do każdej informacji musimy podejść zdroworozsądkowo, nie możemy bazować jedynie na emocjach i sensacji – powiedziała.

EDUKACJI MEDIALNA, A MŁODE POKOLENIE

– Tego rodzaju edukacja powinna trwać cały czas niezależnie od wieku. Musimy sobie tylko odpowiedzieć na pytanie: w jakiej formie i jak należy to robić? Coraz częściej słyszy się, że to młode pokolenie jest obecnie przygotowane lepiej do technologicznego odbioru tych mediów. Natomiast – jak się okazuje – z krytycznym odbiorem i oceną przekazów medialnych lepiej radzi sobie starsze pokolenie, oczywiście nie można tego generalizować. Dlatego musimy odpowiedzieć sobie na pytanie: jakie działania musimy podjąć, aby wyedukować i kształcić krytycznych odbiorców mediów? – mówiła profesor Olga Dąbrowska Cendrowska, z Katedry Dziennikarstwa i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Podczas konferencji głos zabrał również Rafał Nowak, wicewojewoda świętokrzyski. Zwrócił on uwagę na szczególną potrzebę edukacji medialnej wśród młodych. – Współczesne czasy to przede wszystkim krótkie, szybkie informacje, które bardzo często zyskują olbrzymie zasięgi dzięki mediom społecznościowym i powielaniu ich na różnych portalach. Dlatego bardzo ważne jest uczulić naszych mieszkańców, szczególnie tych młodych, jak odróżnić informację od fake newsa – podsumował.

jk

 

 

 

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj