Scenariusze lekcji z zagadnień ochrony środowiska dla szkół podstawowych, które mogą zostać przeprowadzone na godzinie wychowawczej, zostały zaprezentowane przez przedstawicieli Ministerstwa Edukacji i Nauki. Wiceminister Tomasz Rzymkowski zaznaczył, że prezentacja finalizuje efekty prac zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej i promocji ekologicznych warunków życia.
– Jest to niezwykle ważne, aby zagadnienia zmian klimatu i ekologii, które były częścią programu edukacyjnego na poziomie podstawowym i ponadpodstawowym, rozwijać. Tym bardziej, że tego typu bodziec do nas, jako administracji rządowej, dotarł ze strony najbardziej zainteresowanych, czyli dzieci i młodzieży, którzy uważają, że ochrona środowiska, zagadnienia związane z energetyką, z klimatem i zmianami klimatycznymi, z ochroną środowiska, które nas otacza czy też stylem naszego życia (…) powinny znaleźć się w większym stopniu w podstawie programowej – mówił wiceszef MEiN.
WAŻNY ELEMENT WALKI ZE ZMIANAMI KLIMATU
Rzymkowski wyraził uznanie wobec młodzieży, która była żywo zaangażowana w tworzenie tego zespołu i w jego pracę. Wiceminister klimatu Adam Guibourgé-Czetwertyński podkreślił, że edukowanie społeczeństwa w zakresie ochrony środowiska jest jednym z zadań Ministerstwa Klimatu i Środowiska.
– Przygotowanie takich scenariuszy lekcyjnych przyczyni się do zwiększonej świadomości tych wyzwań klimatycznych a także rozwiązań, które możemy, jako ludzie i obywatele, wnosić do walki ze zmianami klimatycznymi – zastrzegł. Przypomniał, że inspiracją do stworzenia scenariuszy lekcji były apele środowisk młodzieżowych.
DZIESIĄTKI TYSIĘCY OSÓB UCZESTNICZYŁO W KONSULTACJACH
Pełnomocnik rządu ds. polityki młodzieżowej Piotr Mazurek zaznaczył, że powstanie scenariuszy to dowód na to, że „rząd słucha młodych ludzi”. – Poszerzenie treści związanych z edukacją ekologiczną w szkołach jest to jeden z wielu postulatów, którzy młodzi ludzie zgłaszali, także w ramach największych polskich konsultacji społecznych, jakie kiedykolwiek przeprowadzono – stwierdził.
Przypomniał, że w konsultacjach tych wzięło udział 30 tys. młodych osób ze wszystkich regionów w kraju. – Jesteśmy w tej chwili w fazie realizacji. Jeżeli młodzi o pewnych sprawach mówią i nie tylko pokazują, że jest jakiś obszar, w którym państwo powinno coś zrobić, ale w sposób partycypacyjny współtworzą konkretne propozycje rozwiązań, to jesteśmy niezwykle otwarci – podkreślił.
KOLEJNE SCENARIUSZE SĄ OPRACOWYWANE
Scenariusze lekcji zostały wypracowane w ramach zespołu do spraw edukacji ekologicznej, w tym klimatycznej i promocji ekologicznych warunków życia. Celem prac zespołu jest przygotowanie 40 scenariuszy lekcyjnych, dotyczących zagadnień z obszaru ochrony klimatu, możliwych do realizacji na godzinie wychowawczej: 16 scenariuszy dla klas I – VIII w szkole podstawowej i 24 scenariuszy dla klas I – IV w szkołach ponadpodstawowych.
Jak dotąd opracowano 16 scenariuszy lekcyjnych, w tym pięć dla klas I – III, trzy dla klas IV, trzy dla klas V – VI i pięć dla klas VII – VIII.
Podczas lekcji uczniowie z klas I – III omówią m.in. zagadnienia roli wody w przyrodzie, wpływu rolnictwa na klimat, lokalnych źródeł energii i zmian klimatu w Polsce. Dzieci z klas IV zapoznają się z zagadnieniami działania systemu elektroenergetycznego i sposobami walki z kryzysem klimatycznym. W klasach V-VI dzieci poznają m.in. podstawowe skutki ocieplania planety Ziemi i urbanistyki jako narzędzia walki z kryzysem klimatycznym. W klasach VII-VIII uczniowie będą poznawać m.in. źródła gazów cieplarnianych, dowiedzą się, jak wzrost stężenia CO2 wpływa na organizmy żywe i jakie są najważniejsze skutki zmian klimatu dla ludzkich społeczności.
List intencyjny wyrażający wolę współpracy na rzecz edukacji ekologicznej i klimatycznej, którego głównym celem jest zwiększanie świadomości ekologicznej i klimatycznej młodego pokolenia, został podpisany przez ministra edukacji i nauki Przemysława Czarnka oraz minister klimatu i środowiska Annę Moskwę 17 sierpnia 2021r.
PAP/raf