W Orlenie powstał wielopaliwowy system. „Prototyp jest unikatowy w skali światowej”

Centrum Badawczo-Rozwojowe Orlen (fot. mat. prasowe)

Orlen razem ze spółką Horus-Energia opracował i przetestował pierwszy na świecie system wielopaliwowy Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło. – Umożliwia on stosowanie wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki – podał koncern.

Jak poinformował w czwartek, 23 listopada Orlen, „pomyślnie zakończyły się testy prototypowego zespołu kogeneracyjnego o mocy 1MW, wyposażonego w system wielopaliwowy Multifuel, umożliwiający produkcję energii elektrycznej i ciepła z wykorzystaniem wodoru, gazu ziemnego lub ich mieszanki”. – Prototyp jest unikatowy w skali światowej i wykorzystuje autorskie rozwiązanie opracowane przez Orlen – podkreślił koncern.

W informacji wyjaśniono, że „pierwszy na świecie system wielopaliwowy – Multifuel do zasilania jednostek produkujących energię elektryczną i ciepło” opracowano i przetestowano we współpracy ze spółką Horus-Energia.

– Technologia Multifuel przyspieszy wykorzystanie paliw alternatywnych w energetyce, przyczyniając się do redukcji emisji dwutlenku węgla w tej branży. Orlen wystąpił o ochronę patentową swojego wynalazku – zaznaczył koncern i zapowiedział, że w przyszłym roku planuje rozpocząć komercjalizację wynalazku.

MOŻNA INSTALOWAĆ W JUŻ DZIAŁAJĄCYCH JEDNOSTKACH

Orlen podkreślił, że system Multifuel „pozwala na płynną zmianę podawanego paliwa – może to być wodór, gaz ziemny lub ich dowolna mieszanka”; może być instalowany w już działających jednostkach wytwórczych, co pozwoli na ich stopniowe przestawienie na zasilanie wodorem.

Iwona Waksmundzka-Olejniczak z zarządu Orlenu, odpowiedzialna za strategię i zrównoważony rozwój, zwróciła uwagę na to, że szerokie wykorzystanie paliw alternatywnych, między innymi wodoru, stanowi niezbędny element transformacji energetycznej i warunek osiągnięcia neutralności klimatycznej w perspektywie 2050 roku. Zapewniła, że Grupa Orlen wspiera wspomniany proces, na przykład „rozwijając technologie pomostowe, które zapewnią płynne przejście od paliw kopalnych do nisko- i zeroemisyjnych gazów”.

– Wykorzystując doświadczenie, zasoby oraz infrastrukturę, jakie wniosło do koncernu PGNiG, opracowaliśmy wyjątkową w skali światowej technologię, której zastosowanie umożliwia produkcję energii z wykorzystaniem gazu ziemnego oraz wodoru, w zależności od dostępności danego paliwa. Elastyczność oferowaną przez technologię Multifuel potwierdziły pomyślne wyniki testów, co otwiera drogę do szybkiej komercjalizacji tego rozwiązania – podkreśliła.

SPRAWNIEJSZA PRODUKCJA PRĄDU

Koncern podał, że wysoką efektywność i niezawodność jego autorskiej technologii potwierdziły pomiary kluczowych parametrów operacyjnych prototypowego zespołu kogeneracyjnego wyposażonego w system Multifuel – podczas testów, z wykorzystaniem ponad 0,5 tony wodoru, w różnych mieszaninach z gazem ziemnym, maksymalna sprawność produkcji energii elektrycznej wzrosła o ponad 5 proc. w odniesieniu do parametrów fabrycznych.

– Oznacza to, że prototyp wyposażony w system wielopaliwowy wykorzystuje paliwo efektywniej niż jednostki standardowo dostępne na rynku. Testy wykazały także bezpieczeństwo zastosowania mieszaniny wodoru oraz gazu ziemnego w procesach energetycznych – wskazał Orlen, zaznaczając przy tym, że cechą wyróżniającą systemu Multifuel jest elastyczność: paliwa (gaz ziemny i wodór) są dostarczane do jednostki wytwarzającej energię poprzez dwa niezależne układy zintegrowane z systemem sterowania i kontroli.

– Dzięki nim można dowolnie zmienić proporcje składu mieszanki, czego nie oferuje żadne inne rozwiązanie dostępne na rynku. Dawki paliwa są regulowane automatycznie, bez konieczności redukcji mocy, a zmiana parametrów może nastąpić w ciągu jednego cyklu pracy silnika – wyjaśnił koncern.

WYNALAZEK POMOŻE USTABILIZOWAĆ SYSTEM

Jak ocenił Orlen, system wielopaliwowy może być wykorzystywany w jednostkach wytwórczych zasilających zakłady przemysłowe, ciepłownie oraz obiekty użyteczności publicznej. – Dodatkowo technologia Multifuel, umożliwiając wytwarzanie nisko- i zeroemisyjnej energii elektrycznej i ciepła, może wspierać i stabilizować Krajowy System Elektroenergetyczny, w tym pracę magazynów energii, hubów elektromobilności i klastrów wodorowych – podkreślił koncern, dodając, że urządzenie zostało zgłoszone do Urzędu Patentowego RP. – Opracowywane jest również rozszerzenie ochrony patentowej na terenie Europy i Stanów Zjednoczonych – przyznał koncern.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj