Ponad połowa badanych Polaków planuje przeznaczyć na wszystkie świąteczne zakupy do 1000 złotych – wynika z badania opublikowanego w środę, 6 grudnia przez Mastercard. Dodano, że około 46 proc. odkłada na wspomniany cel z dużym wyprzedzeniem.
Jak wynika z badania przeprowadzonego przez Minds & Roses na zlecenie Mastercard, mniej niż połowa respondentów odkłada pieniądze na wydatki świąteczne z dużym wyprzedzeniem, przy czym – jak napisano – świąteczny budżet częściej planują kobiety niż mężczyźni (48 proc. vs. 44 proc.), a także osoby w wieku 18-24 lata i 35-44 lata (po 49 proc.). Odmienną postawę przyjmuje 54 proc. ankietowanych, którzy o świątecznych wydatkach myślą w ostatniej chwili. Natomiast – jak napisano – co trzeci Polak nie przejmuje się tym, ile będzie kosztować celebracja nadchodzących świąt.
CO I ZA ILE?
Jeżeli chodzi o wydatki na prezenty, dwie trzecie badanych zamierza przeznaczyć na nie nie więcej niż 1000 złotych, a wśród trzech najczęściej wybieranych kategorii prezentów znajdują się ubrania i dodatki (45 proc.), zabawki (41 proc.) oraz książki (39 proc.). W opracowaniu przekazano też, że oprócz klasycznych pomysłów na podarki Polacy coraz częściej decydują się wspierać pasje swoich bliskich – taki klucz wyboru upominków zadeklarowało w badaniu 29 proc. Ponadto – jak wskazano – 26 proc. zamierza podarować vouchery, 25 proc. – gry komputerowe, a 17 proc. – bilety na wydarzenia.
– Dane z badania pokazują stosunkowo dużą popularność prezentów związanych z emocjami i doświadczeniami, zwłaszcza w młodszej grupie wiekowej – podsumowała Marta Życińska, dyrektor generalna Mastercard Polska.
Z opracowania wynika, że 8 proc. ankietowanych nie planuje zakupu prezentów.
FINANSOWANIE
Jeżeli chodzi o finansowanie wydatków świątecznych, badanie wskazuje, że 73 proc. respondentów nigdy nie pożycza na ten cel pieniędzy, a jeśli nie ma wystarczających środków, rezygnuje z części wydatków. Z kolei 27 proc. przyznało, że zdarza im się korzystać z pożyczek od bliskich lub banku, przy czym takie sytuacje częściej przytrafiają się mężczyznom (30 proc.) niż kobietom (23 proc.).
Wskazano też, że w razie konieczności pokrycia niespodziewanych kosztów 32 proc. ankietowanych jest gotowa sięgnąć po oszczędności, 21 proc. – zapłacić kartą kredytową, a 18 proc. skorzystałoby z opcji odroczonych płatności, takich jak Buy Now czy Pay Later.
Badanie zostało przeprowadzone w listopadzie 2023 roku na grupie 1071 klientów banków w wieku od 18 do 60 lat.
PAP/aKa