Czarne dziury, Leonardo da Vinci i… nowa technologia produkcji piwa bezalkoholowego [POMORZE, NAUKA, ŚWIAT]

(Fot. Pixabay)

Naukowcy, za pomocą specjalistycznych teleskopów zobrazowali pyły wokół czarnej dziury w galaktyce spiralnej. Co udało im się dzięki temu odkryć i do jakich wniosków dojść? Czym są cząstki neutrino i dlaczego naukowcy tak naprawdę niewiele o nich wiedzą? Jakie zalety ma innowacyjny napęd hybrydowy dla kontenerowców, nad którym pracują eksperci na Politechnice Gdańskiej? I czy da się poprawić smak piwa bezalkoholowego? Między innymi na te pytania starali się odpowiedzieć prowadzący i ich gość w audycji „Pomorze, Nauka, Świat”.

Program prowadzą Przemysław Rudź, popularyzator astronomii i nauk przyrodniczych oraz Sławomir Nichczyński, prawnik i ekspert branży kosmicznej. Oprócz najnowszych doniesień naukowych i technicznych prezentowani są ciekawi goście z obu tych obszarów, w tym także przedsiębiorcy, aktywnie korzystający z naukowo-technicznych nowinek, którzy związani są swoją zawodową działalnością z Pomorzem.

W najnowszym odcinku przypomniano najpierw kilka najnowszych doniesień z dziedziny fizyki oraz odkryć badaczy, obserwujących i analizujących przestrzeń kosmiczną. Ale nie tylko. Jako ciekawostkę podano, że naukowcy opracowali nową metodę produkcji… piwa bezalkoholowego. Innowacja ma spowodować, że trunek nie będzie się różnił w smaku od tego, który zawiera alkohol.

Gościem w programie była Magdalena Filcek, naukowiec-wynalazca, neuroarchitekt wnętrz, honorowy pracownika NASA oraz zapalony pilot balonów na ogrzane powietrze.

– Moja przygoda ze światem nauki i wynalazczości ma duży związek z Leonardem da Vinci. A wszystko zaczęło się od trudnej, ale jednocześnie inspirującej historii. W wieku 15 lat miałam operację, po przeprowadzeniu której lekarz poinformował mnie, że jeśli wszystko się udało, to będę żyć. Ale jeśli nie udało się wszystkiego wyciąć, to zostało mi pół roku życia. Usłyszeć coś takiego w wieku 15 lat to spory szok. Jednocześnie przychodzi refleksja, pytanie o sens istnienia i o to, co jest miarą człowieka. I doszłam do wniosku, że pewnie to, ile dobra zostawimy po sobie. Wtedy, gdy rozmyślałam o sensie życia, dostałam książkę, która mnie odmieniła. To publikacja pt. „Życie i twórczość Leonarda da Vinci”. O tym, który szukał takiej miary człowieka i ją reprezentował. Przeczytałam tę książkę w całości podczas pobytu w szpitalu i byłam nią zauroczona i zaskoczona tym, że jeden człowiek może być w aż tylu wcieleniach i na aż tak wysokim poziomie w różnych dziedzinach – opowiadała Magdalena Filcek.

POSŁUCHAJ CAŁEJ AUDYCJI:

raf