Przebudowa i rozbudowa linii kolejowych m.in. łączących Kaszuby z Trójmiastem, komunalizacja Szybkiej Kolei Miejskiej w Trójmieście oraz wspólne zarządzanie taryfami w całym województwie – to główne założenia podpisanego w poniedziałek, 21 października, tzw. „Paktu Kolejowego”. Asygnowali go przedstawiciele samorządu, ministerstwa oraz spółek PKP i PLK.
W Gdańsku spotkali się specjaliści z całej Polski, by wraz z urzędnikami i lokalnymi politykami rozmawiać o przyszłości i możliwościach rozwoju transportu publicznego na Pomorzu. Dyskusje miały dać odpowiedź na podstawowe pytanie: jak sprawić, by komunikacja publiczna w regionie była konkurencyjna i przyjazna?
„PAKT KOLEJOWY” PODPISANY
Podczas spotkania nie tylko rozmawiano, ale podpisano też list intencyjny dotyczący przyszłości transportu kolejowego na Pomorzu. Tzw. „Pakt Kolejowy” podpisali przedstawiciele samorządu województwa pomorskiego, ministerstwa infrastruktury oraz spółek Polskie Koleje Państwowe i Polskie Linie Kolejowe. To pierwszy dokument zawarty z udziałem samorządu wojewódzkiego w kraju, który tak przekrojowo określa warunki i kierunki rewitalizacji linii kolejowej oraz przekształceń organizacyjnych kolei na jego terenie.
– Chodzi tu o 150 kilometrów linii i warte półtora miliarda złotych inwestycje. Te dzisiejsze działania to naturalny element rozwoju kolei na Pomorzu, gdzie szukamy różnych sposobów poprawy przepustowości istniejących linii, ale też przywrócenia po wielu latach funkcjonowania ruchu kolejowego pasażerskiego i towarowego na tych liniach, na których przez 40 lat nic nie jeździło – powiedział wiceminister Piotr Malepszak.
SZANSA DLA CAŁEGO REGIONU
– To lokalnie bardzo ważne sprawy. Od wielu lat czekaliśmy na decyzję Polskich Linii Kolejowych dotyczącą modernizacji linii kolejowej do Bytowa. Gdy ta linia zostanie zmodernizowana, jak to zapowiada wiceminister Malepszak, to będzie oznaczać, że na tej trasie pociągi będą poruszać się z prędkością od 80 km/h do 100 km/h. To niezwykle ważne dla tych ludzi, którzy dojeżdżają choćby do największych firm zlokalizowanych na terenie Bytowa – skomentował marszałek województwa pomorskiego Mieczysław Struk.
Według urzędników i samorządowców jedną z istotnych zmian, które mają usprawnić cały system transportu zbiorowego, będzie zarządzanie taryfami przez związek powiatowo-gminny. Samorządowcy zapowiedzieli starania o powołanie zarządów transportu: metropolitalnego oraz pozamiejskiego, które miałyby w przyszłości integrować transport i taryfy w metropolii. To rozwiązanie ma zacząć działać od 2026 roku.
MODERNIZACJA I BUDOWA LINII KOLEJOWYCH
W ramach podpisanego „Paktu Kolejowego” przebudowy mają doczekać się linie: Kartuzy-Sierakowice-Lębork (do 2027 roku) oraz Lipusz-Bytów-Korzybie (po zakończeniu prac na linii 201 do Kościerzyny).
Spółka PKP, jako właściciel dworców i budynków stacyjnych, zadeklarowała przekazanie swoich obiektów przy tych liniach samorządom, w celu poprawy ich wyglądu i odtworzenia funkcji publicznej. Dodatkowo dokument przewiduje prace na linii Reda-Władysławowo (do 2028 roku) oraz budowę dwóch nowych mijanek na odcinku Władysławowo-Hel, przy czym na tym etapie nie zakłada się elektryfikacji tej linii. W planach jest także komunalizacja SKM w Trójmieście.
Sebastian Kwiatkowski/raf
Przeczytaj też:
Specjaliści rozmawiają w Gdańsku o przyszłości transportu publicznego na Pomorzu
Wyzwania stojące przed pomorskim transportem. „Chcemy postawić na rozwój komunikacji zbiorowej”