Zabytkowy budynek dworca kolejowego w Miechucinie niszczeje. Pasjonaci kolei apelują o ratunek

Dworzec kolejowy w Miechucinie - stan obecny (fot. słuchacz Radia Gdańsk)

O ratowanie historycznego dziedzictwa apelują miłośnicy kolei. Chodzi o zabytkową stację wraz z budynkiem dworca w Miechucinie na Kaszubach.

Pociągi do Lęborka jeździły tamtędy od 1905 do 2000 roku. Nietuzinkowy, bo przypominający wiejski dworek szlachecki budynek był użytkowany jeszcze przez kilkanaście lat. Niestety – był, bo dziś niszczeje, nad czym ubolewają pasjonaci.

– W latach 90., nim stacja została zamknięta, był już wpisany do rejestru zabytków. Wtedy był już wyremontowany. Po zamknięciu linii przez jakiś czas był dzierżawiony, ale teraz niestety niszczeje. Biorąc pod uwagę, że ktoś zadał sobie trud i wydał pieniądze, by to naprawić, to bardzo źle wygląda i niestety obawiam się, że jeśli stan potrwa dłużej, to nie będzie czego zbierać – mówi pan Adam.

Dworzec kolejowy w Miechucinie – stan obecny (fot. słuchacz Radia Gdańsk)

Stacja położona jest w północnej części wsi. Spoglądając z bliska, trudno oprzeć się wrażeniu, że to miejsce lokalnych imprez – mówią obserwatorzy. – Podłogi są w dobrym stanie, ale szyb w oknach już nie ma. Widać, że budynek był penetrowany. Pustostany zachęcają do zniszczeń. Wewnątrz są jeszcze elementy nastawni. Cała stacja zarośnięta krzakami – usłyszał reporter Radia Gdańsk.

Więcej szczęścia miała sąsiednia wieża ciśnień, która została wykupiona i wyremontowana.

Dworzec kolejowy w Miechucinie – stan w 2001 roku (fot. słuchacz Radia Gdańsk)

PKP S.A. SZUKA NAJEMCY

Właścicielem budynku dworca jest PKP S.A. Rzecznik Bartłomiej Sarna zapewnia, że sytuacja niepokoi spółkę.

– Do końca 2019 roku były budynek dworca Miechucino był w całości wynajęty najemcy zewnętrznemu. Po zakończeniu najmu obiekt stał się celem dewastacji, pomimo wielokrotnego zabezpieczania go przed dostępem osób trzecich. Jako spółka jesteśmy otwarci na propozycje jego zagospodarowania. Możliwy jest na przykład najem nieruchomości. Podmioty zainteresowane współpracą zapraszamy do kontaktu z naszym oddziałem w Gdańsku – zachęca Sarna.

Pasjonaci jako przykład udanej rewitalizacji podają dworzec w Sierakowicach. Ta sztuka nie udała się w pobliskim Prokowie. Na razie nie ma planów przywrócenia ruchu na prowadzącej w pobliżu linii 229.

Posłuchaj całego materiału:

Sebastian Kwiatkowski/am

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj