Do użytku oddano dwa dworce po kompleksowej modernizacji – w Pucku i w Helu

(Fot. Facebook.com/PKP S.A.)

Wyremontowane dworce w Pucku i Helu z pewnością ułatwią podróżnym oczekiwanie na pociąg. W obu przypadkach przeprowadzono przebudowę tak, aby przywrócić historyczny wygląd obiektu.

Ceglana elewacja, nowoczesne i komfortowe wnętrza z detalami nawiązującymi do historycznego charakteru budynku – tak po przebudowie wygląda dworzec kolejowy w Pucku. W środę, 20 grudnia skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.

Bartłomiej Sarna z wydziału współpracy z mediami Polskich Kolei Państwowych poinformował w czwartek, 21 grudnia, że podczas trwającej ponad dwa lata inwestycji realizowanej w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pochodzący z 1928 roku dworzec przeszedł przemianę.

– Wyższej części budynku przywrócono ceglany wygląd, natomiast niższą parterową, w której mieściła się dawniej ekspedycja kolejowa, odbudowano od podstaw, otynkowano i pomalowano na biało. Zyskała ona również aluminiowo-szklaną fasadę. Na elewacji pojawiły się nowe podświetlane szyldy z napisem „dworzec kolejowy” od strony miasta i z nazwą miejscowości od peronów, a także zegary. Budynek zyskał również iluminację nocną – dodał.

PRAWIE HISTORYCZNA BORDIURA

Jak podaje PKP, we wnętrzu na pasażerów czekają całkowicie na nowo zaaranżowany hol i poczekalnia sezonowa. Ciekawostką jest posadzka z odtworzonymi na wzór historycznych białymi i czarnymi płytkami z geometryczną bordiurą (element ozdobny podłogi), a także wyeksponowanie pomalowanej na szaro cegły w górnej części ścian.

Hol i poczekalnię wyposażono również w metalowe ławki, gabloty na rozkłady jazdy oraz elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów. W pobliżu zlokalizowano toalety. W budynku dworca przewidziano także pomieszczenia na wynajem: prawie 200-metrowy lokal na parterze, w miejscu dawnej ekspedycji, oraz pomieszczenia biurowe na piętrze budynku.

PRZYJAZNY ŚRODOWISKU I NIEPEŁNOSPRAWNYM

Dzięki inwestycji dworzec wyposażono w wiele ułatwień dla osób z niepełnosprawnościami. Poza specjalnie przystosowanymi toaletami są to między innymi obniżone okienka kasowe oraz urządzenia wzmacniające sygnał aparatów słuchowych, które pomogą w komunikacji z kasjerem. Wprowadzono również wiele usprawnień dla osób z dysfunkcjami wzroku, wśród nich oznaczenia w alfabecie Braille’a, ścieżki prowadzące z polami uwagi oraz plany dotykowe budynku i jego otoczenia.

PKP zapewniło, że dworzec stał się również przyjazny środowisku i bezpieczny. Dzięki ociepleniu budynku i nowej stolarce okiennej zredukowano straty ciepła. Wprowadzono również system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami, który optymalizuje zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody, a także energooszczędne oświetlenie. Dla poprawy bezpieczeństwa budynek wyposażono w nowoczesne systemy monitoringu, sygnalizacji włamania i napadu oraz przeciwpożarowe.

Koszt przebudowy dworca w Pucku wyniósł 11,6 mln złotych brutto.

OSTATNI DWORZEC NA LINII KOLEJOWEJ

Historyczny wygląd odzyskał też niewielki, o konstrukcji szachulcowej, pochodzący z lat 20. XX wieku dworzec Hel. W środę skorzystali z niego pierwsi pasażerowie.

Jak podał Sarna, przebudowa dworca realizowana w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023 z dofinansowaniem ze środków unijnych z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowiska trwała prawie półtora roku.

– Dzięki niej ostatni dworzec na linii kolejowej na Półwyspie Helskim i jednocześnie jeden z nielicznych obiektów czołowych w Polsce odzyskał historyczny wygląd. Od strony południowej zrekonstruowano otwartą wiatę. Renowację przeszła również unikatowa elewacja budynku w formie muru pruskiego. Elementy drewniane pomalowano na kolor ciemnobrązowy, a powierzchnie pomiędzy nimi na biało. Dach natomiast pokryto dachówką w kolorze naturalnej cegły. Na elewacji pojawiły się również zegary, a także szyldy z nazwą dworca od peronów oraz napisem „dworzec kolejowy” od strony miejscowości. Nowością jest stworzenie pod wiatą od strony peronów kącika dla najmłodszych pasażerów kolei. Dzieci znajdą tam ławki w kształcie lokomotywy oraz wagonów, a także kolorowe, okrągłe stoliki – tłumaczył.

DWORZEC BEZ BARIER

Na pasażerów czeka również nowa strefa obsługi podróżnych. W pobliżu poczekalni, którą zaaranżowano nowocześnie w odcieniach bieli (ściany, sufit) oraz szarości (podłoga) i wyposażono w gabloty na rozkład jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów, ławki oraz zegar, pasażerowie znajdą toalety oraz pomieszczenia kasy biletowej oraz dla rodzica z dzieckiem.

Dzięki inwestycji dworzec stał się przestrzenią przyjazną dla wszystkich pasażerów – zlikwidowano w nim bariery architektoniczne oraz wprowadzono szereg usprawnień dla osób z niepełnosprawnościami, między innymi oznaczenia w alfabecie Braille’a, plany dotykowe dworca, ścieżki prowadzące dla osób niewidomych i niedowidzących oraz kontrastową kolorystykę wnętrz.

CIEPŁO I EKOLOGICZNIE

Jak podaje PKP, dworzec jest także ekologiczny i bezpieczny. Budynek nie tylko ocieplono od zewnątrz, ale też – aby ograniczyć straty ciepła – wymieniono w nim okna i drzwi oraz zainstalowano kurtyny powietrzne przy wejściach do holu dworca. W obiekcie zamontowano również energooszczędne oświetlenie i pompy ciepła. Nowością jest system inteligentnego zarządzania budynkiem, sterujący urządzeniami i instalacjami oraz optymalizujący zużycie energii elektrycznej, cieplnej i wody. Nad bezpieczeństwem pasażerów czuwa nowoczesny system monitoringu.

Łączny koszt przebudowy dworca Hel wyniósł 10,03 mln złotych brutto.

PAP/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj