E-papierowe rozkłady jazdy na przystankach autobusowych w Malborku

Zdjęcie ilustracyjne (fot. gdansk.pl)

Malbork chce ułatwić życie pasażerom komunikacji miejskiej, szczególnie osobom niedowidzącym i starszym bez smartfona. Na wybranych przystankach autobusowych pojawią się e-papierowe rozkłady jazdy. Tradycyjne wersje często są zdrapywane przez wandali.

Rozkłady jazdy w wersji e-papierowej pojawią się na pięciu przystankach autobusowych – jeden na Dworcu PKP oraz po dwie sztuki na Alei Rodła i na Placu Słowiańskim. Elektroniczne tabliczki to rozwiązanie stosowane już w większych miastach, m.in. w Gdańsku, Warszawie i Poznaniu.

– Będzie to ułatwienie dla osób starszych i niedowidzących – mówi Małgorzata Zemlik, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Malborku. – Nie każdy ma także smartfona i mobilną aplikację. E-rozkłady będą pokazywały rzeczywisty czas odjazdu pojazdów wszystkich przewoźników korzystających z danego przystanku, a także komunikaty pasażerskie i dodatkowe informacje miejskie. Tablice są wyposażone w moduł głośnomówiący – dodaje.

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

E-ROZKŁADY Z BUDŻETU OBYWATELSKIEGO

E-rozkłady jazdy dotrą do Malborka w ramach projektu ubiegłorocznego budżetu obywatelskiego. W wiatach przystankowych zostaną zamontowane do października. Jeśli się sprawdzą, miasto przewiduje wprowadzenie tego rozwiązania także na innych przystankach.

– Tradycyjne, papierowe rozkłady są często niszczone – zarówno przez czynniki pogodowe, jak i przez wandali, którzy zdrapują i malują po nich – wyjaśnia Marek Charzewski, burmistrz Malborka. – Jeżeli mieszkańcy będą zadowoleni, to e-papier pewnie pojawi się w kolejnych wiatach. Najprawdopodobniej jednak będzie to realizacja w ramach kolejnych edycji budżetu obywatelskiego  – dodaje.

(fot. Radio Gdańsk/Mateusz Czerwiński)

ELEKTRYFIKACJA FLOTY AUTOBUSOWEJ

Tymczasem malborski MZK przygotowuje się także do całkowitej elektryfikacji floty autobusowej. Obecnie po mieście kursuje 6 pojazdów elektrycznych i 4 spalinowe. Koszt czterech kolejnych elektryków to około 10 milionów złotych netto (2,5 miliona złotych za jeden pojazd).

– W tej chwili piszemy projekty do unijnych rozdań. Jeżeli wszystko pójdzie zgodnie z planem, to na przełomie 2025 i 2026 roku będziemy mieli w całości elektryczną flotę. Obecnie eksploatacja pojazdu elektrycznego jest o połowę tańsza niż pojazdu zasilanego olejem napędowym. Chodzi także o kwestie ekologiczne – tłumaczy Małgorzata Zemlik.

Od dwóch lat mieszkańcy podróżują pojazdami malborskiej komunikacji za darmo.

Mateusz Czerwiński/aKa

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj