„Proszę wsiadać, drzwi zamykać” – hasło znane pasażerom pociągów mogli usłyszeć pasjonaci podczas VI Pomorskiego Pikniku Drezynowego w Bronowie w gminie Kępice. Na 20-kilometrowym odcinku nieczynnej linii kolejowej nr 212 kilkuset turystów korzystało z uroków przejażdżki maszynami napędzanymi siłą mięśni i silników spalinowych.
– To doskonała rozrywka, jestem tu od samego początku, jak tylko pierwsze drezyny wyjechały na trasę – mówi jedna z uczestniczek pikniku. – Wiatr we włosach, świetna atmosfera, no i pasjonaci kolei, dzięki którym możemy korzystać z drezyn – dodaje. W tym roku piknik odwiedzili również mieszkańcy Niemiec. Przywieźli ze sobą drezyny z napędem nożnym. – To bardzo szybkie pojazdy, szkoda, że nie można nimi jeździć po ulicach – mówili.
SŁUPSKA POWIATOWA KOLEJ DREZYNOWA
Słupska Powiatowa Kolej Drezynowa powstała w 2011 roku. 2 lata później na trasę wyjechała pierwsza drezyna. SPKD jest organizowana przez grupę zapaleńców pod skrzydłami Stowarzyszenia Użyteczności Publicznej Aktywne Pomorze. Przedsięwzięcie ma na celu zachowanie oraz ochronę przed rozbiórką i dewastacją linii kolejowej nr 212 na trasie Korzybie – Bytów – na odcinku Korzybie – Zieliń Miastecki, a także uruchomienie na tym odcinku ruchu drezynowego na 130. rocznicę otwarcia linii w 2014 r.
(Fot. Radio Gdańsk/Marcin Kamiński)
TROCHĘ HISTORII
Linia kolejowa Korzybie – Bytów budowana była dwuetapowo. Pierwszy odcinek Korzybie – Barnowo oddany został do użytku 20 listopada 1883 roku, odcinek Barnowo – Bytów 15 sierpnia 1884. Przez kolejnych kilkanaście lat, do 1901 roku, było to jedyne połączenie kolejowe Bytowa ze światem. Prawdopodobnie odcinek do Barnowa został oddany do eksploatacji wcześniej. Stało się tak z dwóch powodów. W niedalekim Warcinie miał majątek kanclerz Otto von Bismarck (korzystał ze stacji w Kępicach). W Barnowcu (stacja Barnowo) mieszkała bliska rodzina jego żony, Joanny von Puttkamer. Puttkamerowie w tym okresie mieszkali również w Barcinie. Znawcy tematu wspominają, że rodzina Bismarcków odwiedzała Puttkamerów. Drugim powodem była rozwijająca się papiernia w Kępicach (jej właścicielem był również Otto von Bismarck), która potrzebowała dostaw dużej ilości drewna.
RUCH POCIĄGÓW ZAWIESZONY W 1992 ROKU
Zarówno tor w kierunku Słupska, tor w kierunku Bytowa, jak i nieistniejący już tor w kierunku Sławna i dalej do Berlina są zorientowane w taki sposób, by zapewnić dogodny dojazd z Kępic w tych trzech kierunkach. Po II wojnie światowej ruch wznowiono najpierw do Barnowa, w rozkładach z 1947 roku przejezdność była znów do samego Bytowa. W 1992 roku zawieszono ruch pociągów osobowych, jeszcze parę lat temu spotkać można było tutaj pociągi towarowe. Ostatni udokumentowany przejazd całości odcinka odbył się 11 kwietnia 2002 roku, był to pociąg specjalny Szczecinek – Kościerzyna. Podróż odbyła się wagonem motorowym SN61.
Marcin Kamiński/pOr