W ubiegłym roku wprowadzono ich 240, teraz 100 czeka na kolejnych odbiorców. Słupscy seniorzy zachwyceni systemem teleopieki

Aż kilkanaście zgłoszeń miesięcznie odnotowali w ubiegłym roku pracownicy słupskiego MOPRu dzięki systemowi teleopieki dla seniorów. System m.in. mierzy tętno, liczy kroki i wysyła informacje o upadku czy ulatniającym się gazie. W 2019 wprowadzono ich aż 240, teraz 100 czeka na nowych użytkowników.

System teleopieki to nie tylko ratowanie życia, ale także możliwość łatwego poproszenia o pomoc w codziennym funkcjonowaniu w sytuacjach, które nie wymagają udziału czy interwencji służb ratunkowych. Za pośrednictwem opaski SOS, po naciśnięciu jednego guzika możemy połączyć się z operatorem np. w sytuacji cieknącego kranu, czy zwykłej ludzkiej potrzeby porozmawiania z drugim człowiekiem.

 

INNOWACJA NA SKALĘ KRAJU

 

– Ten system jest ciągle usprawniany. Podstawowy zestaw urządzeń instalowanych w mieszkaniu seniora czy osoby z niepełnosprawnością składa się z centralki, dwóch czujników ruchu oraz opaski SOS. Dodatkowo w zależności od potrzeb użytkownika zestaw można rozszerzyć o czujniki gazów palnych oraz tlenku węgla, a także uruchomić w opasce SOS funkcję umożliwiająca dokładną lokalizację użytkownika, co ma szczególne znaczenie w przypadku seniorów z zaawansowaną demencją oraz w przebiegu choroby Alzheimera – tłumaczy Klaudiusz Dyjas, dyrektor Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie. – System teleopieki w czasach, kiedy migrujemy, pozwala na zapewnienie bezpieczeństwa naszym najbliższym. My ze swojej strony kilka razy w miesiącu z taką osobą się kontaktujemy i sprawdzamy czy wszystko działa, a senior czuje się dobrze – dodaje Klaudiusz Dyjas.

Słupski system teleopieki jest rozwiązaniem innowacyjnym na skalę kraju. Wykorzystano w nim nowoczesne technologie do podniesienia seniorom, osobom samotnym i osobom z niepełnosprawnościami komfortu życia i zwiększenia poczucia bezpieczeństwa.

 

ZAPOBIEGA TRAGEDII

 

– Korzystam z teleopieki od lat. Najpierw to była opaska, a teraz jest to zegarek. Jedyna trudność jest taka, że trzeba go ładować codziennie – mówi pani Jadwiga Flugel. – Ja jeszcze nie korzystałam z przycisku ratunkowego, ale zdarzyło się, że dzwonił do mnie pan z centrali i pytał czy coś mi się stało, bo tylko 7 kroków dziś zrobiłam. Choć mam córkę, która o mnie dba, to z tym zegarkiem czuję się dużo spokojniej i bezpieczniej – dodaje pani Jadwiga.

– Kiedyś zasłabłam w łazience, jak się ocknęłam to dotarłam do zegarka i wezwałam pomoc. Cztery osoby przyjechały w środku nocy – mówi pani Felicja Bystrzycka. – Zdecydowanie namawiam osoby starsze do korzystania z tego. Mam 92 lata i wole go mieć obok, choć przy moim Parkinsonie mam kłopot z zapięciem go na ręce – dodaje pani Felicja.

– Sprawne działanie systemu zapobiegło tragedii m.in. nieświadomej zagrożenia seniorki i jej sąsiadów. Czujnik gazu zamontowany w mieszkaniu naszej podopiecznej zadziałał błyskawicznie i informacja o wycieku gazu oraz powstałemu na skutek tego zagrożeniu pojawiła się na monitorach Centrum Pomocy, którego pracownicy skontaktowali się z osiemdziesięcioletnią lokatorką mieszkania – powiedział Klaudiusz Dyjas. – Operator natychmiast wszczął procedurę alarmową i za pośrednictwem opaski SOS skontaktował się ze starszą panią. Poprosił o otwarcie okien i sprawdzenie, czy przypadkiem nie zgasł płomień w kuchence gazowej, jednocześnie na miejsce zdarzenia wezwał straż pożarną. Do czasu przyjazdu służb pozostawał w kontakcie głosowym z seniorką. Po przyjeździe straży pożarnej okazało się, że rozszczelniła się instalacja gazowa i nastąpił duży grożący wybuchem wyciek gazu – mówi Klaudiusz Dyjas.

 

SŁUPSK PRZYJAZNY SENIOROM

 

Słupsk jest miastem z największym odsetkiem mieszkańców objętych tą formą wsparcia. Do programu w tym roku mogą się przyłączyć osoby z obszaru rewitalizacji. Wystarczy skontaktować się z pracownikami Miejskiego Ośrodka Pomocy Rodzinie w Słupsku – Zespół Pracy Socjalnej nr 4 przy ul. Słonecznej 15D lub uzyskać informacje pod numerem telefonu 59 – 814 28 63.

Informacji udziela także Lokalny Punkt Koordynujący prowadzony przez Fundację Progresja, ul. Tuwima 34 (kamienica Otto Freundlicha), tel. 59 – 722 20 16.

Usługa teleopieki dla słupskich seniorów i osób z niepełnosprawnościami świadczona jest całkowicie bezpłatnie. Możliwe jest to dzięki pozyskaniu przez Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie w Słupsku znaczących funduszy ze środków Unii Europejskiej.

 

Joanna Merecka-Łotysz/ak

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj