Jest decyzja środowiskowa dla modernizacji linii kolejowej 202 Gdynia–Słupsk. Dokument dotyczy odcinka Słupsk-Lębork, na którym ma zostać dobudowany drugi tor. Realizacja inwestycji zacznie się jednak najwcześniej w przyszłym roku. PKP PLK deklarują, że do końca roku 2020 zostaną zakończone prace projektowe.
W obecnej perspektywie finansowania na prace modernizacyjne zabezpieczono kwotę 310 milionów złotych.
– Zakładane jest finansowanie w ramach przyszłej perspektywy budżetowej Unii Europejskiej na lata 2021–2027. Właściwym źródłem byłby kolejny Program Operacyjny dla przyszłej perspektywy, natomiast decyzje dotyczące dalszego finansowania i realizacji robót zostaną podjęte po określeniu zasad korzystania z instrumentów Unii Europejskiej, jak również potencjalnej wielkości alokacji dla przyszłej perspektywy – to fragment odpowiedzi Andrzeja Bittela, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury na interpelację poselską posła Lewicy Marka Rutki.
KOLEJ PRZYSPIESZA
Pomiędzy Słupskiem a Lęborkiem linia 202 ma zostać rozbudowana o drugi tor. Na odcinku Rumia-Wejherowo powstaną dwa kolejne tory w ramach linii 250 torów aglomeracyjnych.
Po modernizacji czas przejazdu pomiędzy Słupskiem a Gdynią ma się skrócić o 15 minut. Docelowo pociągi pasażerskie mają mieć możliwość poruszania się z prędkością do 200 km/h, a towarowe – do 120 km/h.
BEZPIECZNE PRZEJŚCIE
Przebudowa ma obejmować również stworzenie nowych przystanków na tej trasie. Powstaną one między innymi w Siemianicach i Runowie. Plan zakłada 18 nowych oraz 7 zmodernizowanych bezpiecznych przejść pod torami, a także 47 mostów i wiaduktów. Szacunkowy koszt rozbudowy i modernizacji linii 202 to 2 miliardy złotych.
Przemysław Woś/pb/mrud