Młodzi wynalazcy ze słupskiego „mechanika” nagrodzeni. „Po prostu mamy wspaniałych uczniów”

IMG 0536

Dwa pierwsze miejsca, jedno drugie oraz wyróżnienie. To osiągnięcia uczniów z Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w czwartej edycji konkursu „Razem do zawodu”. Konkurs jest organizowany w ramach projektu „Programy motywacyjne dla uczniów pomorskich szkół zawodowych”. Został zorganizowany w imieniu Samorządu Województwa Pomorskiego przez Regionalną Izbę Gospodarczą Pomorza.

– Z naszej szkoły w konkursie wzięły udział cztery drużyny. Każda z nich zdobyła punktowane miejsca lub wyróżnienie – mówiła Barbara Zakrzewska, dyrektor Zespołu Szkół Mechanicznych i Logistycznych w Słupsku. – Dziś chcemy się pochwalić sukcesami naszych uczniów i zaprezentować, co w tym trudnym czasie pandemii zrobiliśmy. To nie jest tak, że szkoły nic nie robią. I nauczyciele, i uczniowie ciężko pracują – dodała.

– Przygotowywaliśmy się do konkursu i odnieśliśmy sukcesy w dwóch kategoriach. ICT Elektronika i komunikacja. Jedna grupa stworzyła kapsułę, a druga łóżko do rehabilitacji. To już czwarta edycja konkursu i faktycznie za każdym razem osiągamy sukcesy. Po prostu mamy wspaniałych uczniów, którym się chce, a nauczyciele ich motywują do tej pracy. A my też, jako szkoła, staramy się stworzyć warunki dla rozwoju zainteresowań młodych ludzi i zaangażowania nauczycieli. W tym celu ciągle poszukujemy nowych zawodów, w tym roku właśnie wprowadzamy technika spawalnictwa, automatykę i robotykę – dodała Barbara Zakrzewska.

I MIEJSCE

Uczniowie klasy o profilu technik mechatronik Oliwier Nowak, Alicja Reichert, Ewa Reichert, Gracjan Świtalski, Szymon Król, pod opieką pana Adama Drobkiewicza, zajęli pierwsze miejsce za Future Body Renewal. To projekt z branży ICT i Elektronika.

– Future Body Renewal jest to urządzenie, które ma za zadanie zastąpić byłą generację stołów rekondycyjnych, stosowanych do rehabilitacji osób z urazami zdrowotnymi. Ułatwia też pracę wielozadaniową masażystów oraz rehabilitantów, jest sterowane przez aplikację na telefon lub tablet. Zdecydowaliśmy się na łóżko do rehabilitacji, dlatego że obejrzeliśmy cały rynek pracy i pomyśleliśmy o medycynie, o sportowcach, którzy bardzo często doznają kontuzji i uznaliśmy, że jest to bardzo ważny temat. Konsultowaliśmy to ze znajomą panią rehabilitant i wspólnymi siłami stworzyliśmy ten projekt – mówił Oliwier Nowak, współtwórca projektu uczeń ZSMiL. – Praca nad projektem zajęła nam 400 godzin roboczych, teraz mamy w planach stworzyć makietę, a później realne urządzenie – dodał Oliwier Nowak.

(Fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

 IMG 0530
 (Fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

Nagrodę za pierwsze miejsce otrzymał także projekt z branży Transport Logistyka Motoryzacja i Przemysł Morski. Igor Sadowski, Marcin Solarczyk, Oskar Mikołajczak, Daniel Gzik, Kacper Biniek pod opieką pana Marcina Ślufarskiego przygotowali projekt Statek „Prom pasażersko-samochodowo-kolejowy” z napędem pneumatycznym (na sprężone powietrze)”.

W statku wykorzystano systemy bezpieczeństwa, np. w razie pożaru automatycznie załączają się zraszacze, informując ludzkim głosem o powstaniu pożaru na statku, oraz system zabezpieczający przeciw zalaniu grodzi statku. W przypadku pojawienia się na dolnym pokładzie statku wody, pompa uruchamia się automatycznie, wylewając wodę na zewnątrz.

DRUGIE MIEJSCE

Drugie miejsce za projekt z branży ICT i Elektronika otrzymali Alan Ludwig, Igor Bondaryk, Wojtek Prądzyński, Piotr Wykowski pod opieką Pani Mileny Ginko, za projekt „Ale jazda”. Dotyczył on budowy sklepowego wózka samojezdnego. Jego jazdę umożliwiają specjalnie stworzony program i kamerka, która widzi naklejkę na ubraniu kupującego.

WYRÓŻNIENIE

Projekt z branży ICT i Elektronika – Kapsuła marzeń zdobył wyróżnienie. Uczniowie technikum: Marcin Godlewski, Antoni Matusik, Maksymilian Lasecki pod opieką pani Mileny Ginko przygotowali projekt, który ma służyć relaksowi, zabawie i odprężeniu głównie osobom z niepełnosprawnościami. Przenosi wirtualnie w miejsce, które sobie wymyślimy.

– Jest to tak na prawdę produkt dla wszystkich, choć tworzyliśmy go głównie z myślą o naszych sąsiadach ze szkoły specjalnej, która znajduje się właściwie za ścianą naszej szkoły. To ma być taka odskocznia od rzeczywistości. W kapsule znajduje się wygodny fotel, okulary VR, głośnik, klawiatura i mnóstwo elektroniki – mówił Marcin Godlewski, współautor projektu z ZSMiL. – Wchodzimy do kapsuły, wybieramy na przykład plażę i… przenosimy na plażę właśnie. Do tego platforma masująca i wygodny fotel, ale opcji jest zdecydowanie więcej do wyboru – dodał.

IMG 0541

(Fot. Radio Gdańsk/Joanna Merecka-Łotysz)

 

Posłuchaj rozmowy z nauczycielami i młodymi twórcami  o projektowaniu wynalazków:

 

 

Joanna Merecka-Łotysz/ap

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj