Słupski dworzec wyklucza. Poruszasz się na wózku, nie zawsze pojedziesz pociągiem

(fot. Radio Gdańsk/Przemek Woś)

Dworzec kolejowy w Słupsku z utrudnionym dostępem dla osób niepełnosprawnych. Nie ma wind i zjazdów, a chęć przejścia przez tory trzeba zgłaszać kolejarzom dzień wcześniej, bo potrzebna jest asysta pracowników kolei i otwarcie zamkniętego na kłódkę szlabanu. Po tym, jak reporter Radia Gdańsk zainteresował się problemem, szlaban jest otwarty, choć formalnie nie można przez tory przechodzić.

Lekarz i radny Wojciech Lewenstam mówi, że sytuacja jest kuriozalna.

– Niepełnosprawna osoba musi zgłosić potrzebę dostania się na peron przewoźnikowi. W sytuacji, gdy korzysta na przykład z Intercity i PolRegio, to musi zawiadomić dwie spółki kolejowe. Od ponad dwudziestu lat prowadzę obok dworca przychodnię lekarską i widzę, co się dzieje. Ostatnio byłem świadkiem, gdy pani z kolei w specjalnej kamizelce doprowadziła niepełnosprawną osobę do szlabanu przy przejściu przez tory i powiedziała, że dalej to nie może pójść, bo nie ma uprawnień. A przejścia pilnowali panowie z SOK. Nie wiem, jak ta sytuacja została rozwiązana, bo trwało to dość długo. Szlaban jest zamknięty na kłódkę, a wcześniej to nawet był zaspawany. Ktoś z PKP powinien tu przyjechać i spróbować z osobą niepełnosprawną dojść na perony – zauważa doktor Lewenstam.

PKP PLK ODPOWIADA

Przemysław Zieliński z biura prasowego PKP PLK przyznaje, że na obecnym etapie przebudowy infrastruktury dostęp dla osób niepełnosprawnych jest utrudniony.

– Ze względu na rozpoczęcie budowy nowego dworca kolejowego w Słupsku obecnie nie ma możliwości zapewnienia stałej asysty dla osób niepełnosprawnych w dostaniu się na perony stacji. Podróżni mogą zgłaszać chęć uzyskania pomocy w dostaniu się na peron telefonicznie lub poprzez strony internetowe przewoźników, zgodnie z informacjami podanymi na terenie stacji. Każde zgłoszenie jest rozpatrywane indywidualnie. Asysta jest możliwa wyłącznie w przypadku dostępności pracowników PLK S.A. na terenie stacji. W innej sytuacji proponowana jest inna stacja odjazdu, gdzie osobom o ograniczonych możliwościach poruszania się zapewniony jest dostęp do peronów. PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację stacji Słupsk, która zostanie dostosowana do potrzeb osób o ograniczonych możliwościach poruszania się. Na stacji m.in. przebudowane zostaną trzy perony. Będą wyższe, co ułatwi podróżnym wsiadanie do pociągów. Wygodny dostęp do kolei zapewnią również windy z przebudowanego przejścia pod torami. Zakończenie prac budowlanych planowane jest w 2026 r. PKP PLK zapewnia, że remont stacji kolejowej w Słupsku zakończy się w roku 2026 i wtedy stacja będzie spełniała wszystkie wymogi dostępności – dodaje Przemysław Zieliński.

Stacja w Słupsku przejdzie największą modernizację od kilkudziesięciu lat. Obecny budynek dworca zostanie zburzony i zastąpiony przez nowy. Już przedłużono tunel pod torami. Oprócz tego generalną modernizację przejdzie stacja kolejowa. Podwyższone zostaną perony, zbudowane nowe torowisko przystosowane do dwutorowej linii w kierunku Gdyni, a także powstaną nowe mosty i wiadukty oraz system sterowania ruchem. Wraz z przebudową linii Słupsk-Lębork prace będą kosztowały około 2 mld złotych.

Posłuchaj materiału naszego reportera:

Przemek Woś/ar

 

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj