Z Kowal do centrum Gdańska w 14 minut. Tak ma być po uruchomieniu linii PKM Południe

(Fot. pkm-poludnie.pl)

Tunelem pod boiskiem szkolnym i węzłem Łostowice-Świętokrzyska – jest plan dla linii PKM Południe. Jak mówią fachowcy, to linia z ogromnym potencjałem.

Są plany przebiegu linii PKM Południe. Pomorska Kolej Metropolitalna przedstawiła efekty pierwszego etapu prac studialnych dla 43-kilometrowej linii wokół aglomeracji. Jej najważniejszą częścią będzie siedmiokilometrowy odcinek do gęsto zaludnionych południowych dzielnic Gdańska, łączący przystanek Gdańsk Śródmieście z przyszłym węzłem integracyjnym Kowale. Na linii powstać mają przystanki: Trakt Świętego Wojciecha, Madalińskiego, Łostowice – Świętokrzyska, Niepołomicka, Wielkopolska i Kowale.

– Zaczynamy od Śródmieścia, gdzie musimy zbudować wysokość, aby przejść nad Traktem Świętego Wojciecha i kanałem Raduni. W zależności od wariantu, dalej pójdziemy estakadą w kierunku Madalińskiego bądź wykopem i tunelem pod boiskiem szkolnym, a następnie pod węzłem Łostowice-Świętokrzyska. Dalej będzie wspólny przebieg ze zwężoną buspasem Nową Świętokrzyską. Wszystkie skrzyżowania są planowane wyłącznie w formie bezkolizyjnych. Zdecydowana większość przebiegu będzie na obiektach, jedynie końcówka na poziomie nawierzchni – tłumaczy wstępne założenia Rafał Rychel z PKM.

SUMA KOMPROMISÓW

Rafał Rychel przyznaje, że inwestycja będzie wyzwaniem, bo ma jak najmniej zmienić krajobraz tej części miasta. – Z uwagi na minimalizację konfliktów społecznych poruszamy się wyłącznie w rezerwach terenowych pod drogi. Z uwagi na gęstą zabudowę nie możemy pozwolić sobie na rozbiórki. Cały ten projekt będzie sumą kompromisów. Mamy nowe osiedla. To jest projekt, w którym inżynier musi się dostosować do tego, co spotka – podkreśla.

Urzędnicy dodają, że linia ma ogromny potencjał. – Do 2030 roku w południowych dzielnicach mieszkać ma 100 tysięcy osób. Tymczasem osiem pociągów przewozi tyle samo osób, co 90 autobusów albo pięć tysięcy samochodów – wskazują.

(Graf. pkm-poludnie.pl)

ZNACZNIE KRÓTSZA PODRÓŻ

O atrakcyjności linii prowadzącej z Kowal świadczyć ma czas przejazdu. Podróż do Gdańska Śródmieścia ma trwać 14 minut – trzykrotnie krócej niż w przypadku samochodu. Pociąg na odcinku do Łostowic-Świętokrzyskiej ma przewozić 28 tysięcy pasażerów na dobę.

W kwietniu zaczną się spotkania informacyjne dla mieszkańców. Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe ma być gotowe jesienią przyszłego roku.

PLANOWANE SĄ KOLEJNE POŁĄCZENIA

Projekt kolei wokół aglomeracji zakłada także przyszłą odbudowę przez PKP PLK linii z Pruszcza przez Kolbudy do Starej Piły, a także dobudowę połączeń między Kowalami i Kiełpinkiem oraz Goszynem. Urzędnicy zapowiadają, że będą ubiegali się o unijne dofinansowanie wartego dwa miliony euro studium wykonalności.

Linia do Kowal powinna powstać do 2030 roku. Jej koszty są szacowane na ponad półtora miliarda złotych.

Więcej informacji o projekcie można znaleźć <<< TUTAJ.

Sebastian Kwiatkowski/MarWer

Zwiększ tekstZmniejsz tekstCiemne tłoOdwrócenie kolorówResetuj