Co łączy historię i przyrodę? To między innymi dbanie o dobro wspólne. Dlatego Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku we współpracy z Wojewódzkim Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej rozpoczęło realizację projektu „Ecological stories”. Jest on skierowany do uczniów szkół średnich i ma na celu poszerzanie świadomości ekologicznej.
– Wszyscy znamy Westerplatte z punktu widzenia obrony polskiej ziemi przed najeźdźcą. A my chcemy pokazać to miejsce od innej strony, zapoznać z krajobrazami i przyrodą tego miejsca. To mniej znane oblicze, ale równie ważne – przekonuje dr Marek Szymaniak, zastępca dyrektora ds. naukowych Muzeum II Wojny Światowej.
Uczestnicy zajęć zdobędą wiedzę o ekosystemach Westerplatte, zasadach bioróżnorodności, gatunkach rodzimych i inwazyjnych oraz wpływie działań wojennych na teren półwyspu.
– Historia to dobry nauczyciel. Do Muzeum II Wojny Światowej przychodzimy jak do szkoły, szukamy tu najlepszych nauczycieli. Dziękuję za tę inicjatywę. To projekt na nasze czasy. Łączy wiedzę historyczną z ekologiczną. Zależy nam, aby przedsięwzięcie to zataczało jak najszersze kręgi. My podjęliśmy się w nim funkcji finansowej i eksperckiej. Bardzo nam zależy na skutecznej i profesjonalnej edukacji ekologicznej. Wierzymy, że dzięki niej możliwa jest zmiana nawyków na prośrodowiskowe – wyjaśnia Szymon Gajda, prezes Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Gdańsku.
– W ramach tego projektu odbędą się spacery historyczno-przyrodnicze i ornitologiczne, w kinie muzeum będą wyświetlane filmy o tematyce przyrodniczej. Pierwszy już w najbliższy wtorek, kolejne filmy będą w następne wtorki – opowiada Ewelina Latoszewska z Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku.
Uczniowie gdańskich szkół średnich tłumnie wzięli udział we wtorkowej inauguracji „Ecological stories”. W sali konferencyjnej, która liczy ponad 300 miejsc, trudno było znaleźć pusty fotel, co ucieszyło pracowników muzeum.
– Fajnie, że taka współpraca z Muzeum II Wojny Światowej została podjęta, tego się nie spodziewałam. Cieszę się, że mogę tu być i jestem chętna, by posłuchać. Świetnie, że problem ekologii jest poruszany, zwłaszcza w takich czasach, dlatego że my jako młode pokolenie będziemy żyć w tym świecie za kilkadziesiąt lat – mówi uczennica liceum, 17-letnia Martyna.
Informacje na temat planowanych wydarzeń oraz formularze, które należy wypełnić, aby wziąć w nich udział, dostępne są na stronie muzeum.
Posłuchaj materiału naszej reporterki:
Edyta Stracewska/am