Port Gdynia od stu lat buduje przyszłość miasta i regionu, a od połowy ubiegłego roku kieruje nim z dużym powodzeniem prezes zarządu Jacek Sadaj, którego podczas gali II Forum Morskiego uhonorowaliśmy nagrodą „Żagiel Radia Gdańsk”.
– Jest mi niezmiernie miło, że w roku jubileuszowym Portu Gdynia zostaliśmy wyróżnieni nagrodą „Żagiel Radia Gdańsk”. W imieniu całego zarządu Morskiego Portu Gdynia serdecznie dziękuję kontrahentom i pracownikom portu za wkład we wspólnie osiągnięte sukcesy. Sto lat historii portu pokazuje, że za każdym ogromnym projektem stoją ludzie i ich pasje. Otrzymane wyróżnienie jest dla nas motywacją, aby kontynuować nasze starania w rozbudowę gdyńskiego portu. Aby zapewnić potencjał do jego rozwoju w kolejnych dziesięcioleciach – powiedział prezes Sadaj.
Jacek Sadaj to doświadczony menadżer, absolwent Politechniki Gdańskiej oraz studiów Master of Business Administration (MBA) w Gdańskiej Fundacji Kształcenia Menadżerów, realizowanych we współpracy z Uniwersytetem Gdańskim, walidowanych przez Porto Business School. W 2006 roku rozpoczął karierę zawodową w P. W. Centrostal Montaż Sp. o.o., następnie zdobywał doświadczenie w korporacjach międzynarodowych: Air Liquide Polska Sp. z o.o., Promeco S.A., OMAX Poland Sp. z o.o. a także w Energomontaż – Północ Gdynia SA. Od 2018 roku związany był z Grupą Energa. W spółce Energa Logistyka Sp. z o.o. pełnił obowiązki pełnomocnika zarządu ds. optymalizacji procesów sprzedażowych i logistycznych oraz wiceprezesa zarządu.
Z branżą morską jest związany od 2020 roku, kiedy to został powołany na stanowisko wiceprezesa zarządu/dyrektora ds. infrastruktury i zarządzania majątkiem w zarządzie Morskiego Portu Gdynia S.A. W wyniku przeprowadzonego postępowania kwalifikacyjnego, decyzją rady nadzorczej zarządu Morskiego Portu Gdynia S.A., z dniem 29 czerwca 2021 roku powołany został na stanowisko prezesa zarządu i jednocześnie dyrektora naczelnego w zarządzie VIII kadencji spółki.
Port Gdynia jest nowoczesnym portem morskim na południowym Bałtyku. To węzeł europejskiej sieci bazowej TEN-T i punkt wejścia Korytarza Bałtyk-Adriatyk, którego przedłużeniem jest łącząca Gdynię ze Szwecją Autostrada Morska Gdynia-Karlskrona. Port Gdynia jest też uznaną marką wewnątrzeuropejskiego centrum logistycznego. Z nowoczesnej infrastruktury i terminali gdyńskiego portu korzystają najwięksi światowi i europejscy operatorzy żeglugowi. Stały wzrost przeładunków i dobre prognozy na kolejne lata stanowią mocny argument za rozwijaniem portu gdyńskiego. Całkowita wartość inwestycji infrastrukturalnych w obrębie Portu Gdynia to ponad cztery miliardy złotych.
Port Gdynia to uznana marka w systemach transportowo-logistycznych na całym świecie, ceniony jest za jakość serwisu i uniwersalizm dziesięciu terminali. Uniwersalność portu przyczyniła się do zachowania płynności przeładunków, nawet w czasie pandemii. Ogólna liczba przeładunków w Porcie Gdynia w 2021 roku wzrosła o 8,2 proc., do 26 693 tys. ton. Przeładunki kontenerów wyniosły rekordowe 985 919 TEU, co stanowi wzrost o 8,9 proc. w stosunku do poprzedniego roku. Największe wzrosty Port odnotował w kategorii ładunków drobnicowych – wzrost o 14,9 proc. do 16 207 tys. ton – oraz ropy i przetworów naftowych – aż o 42 proc. więcej, łącznie 2 516 tys. ton. Do Gdyni w 2021 roku zawinęło 4240 statków handlowych, co oznacza wzrost o 14,7 proc. 19 spośród tych statków stanowiły kontenerowce powyżej 300 metrów długości.
Warto podkreślić, że 2022 rok jest szczególnie ważny dla gospodarki morskiej w Polsce, gdyż obchodzimy jubileusz Portu Gdynia. 100 lat od powstania portu nieustannie trwają prace inwestycyjne. Obecnie realizowane ogromne przedsięwzięcia podejmowane są z myślą o następnych pokoleniach.
Tomasz Klinger/am